آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

روند صلح؛ خلیلزاد با داکتر عبدالله دیدار کرد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور گفته است که تیم مذاکره‌کننده‌ افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باید فراگیر و همه‌شمول باشد و از تمام طرف‌های دخیل نمایندگی کند.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای خلیلزاد این اظهارات را شب گذشته در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور و رهبری تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی مطرح کرده است.

همچنان داکترعبدالله ابراز امیدواری کرده است که «طالبان با درک واقعیت‌های جامعه و با استفاده از فرصت به دست آمده به صلح تن دهند و قتل و کشتار هرچه سریع‌تر در کشور پایان یابد».

از سویی هم، ریاست اجرایی در اعلامیه‌ای گفته است که آقای خلیلزاد در این دیدار درباره‌ تلاش‌ها و مذاکراتش با طالبان برای دست‌یافتن به صلح و دو سفر اخیرش به بروکسل و اسلام‌آباد معلومات داده است.

خلیلزاد افزوده است که در سفر به بروکسل با اعضای ناتو و در سفر به اسلام‌آباد با مقام‌های پاکستانی در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

او دست‌یافتن به صلح را در افغانستان از اهداف عمده‌ ایالات متحده‌ امریکا خوانده و گفته است که کشورش بر اصل کاهش خشونت با تعریف و میکانیزم مشخص و قابل قبول برای امریکا و حکومت و مردم افغانستان به‌عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه‌ صلح با طالبان، پابند است.

خلیلزاد تأکید کرده است که در این راستا هنوز پاسخی از طالبان دریافت نکرده و منتظر پاسخ این گروه است.

در همین حال، عبدالله عبدالله ضمن قدردانی از تلاش‌های ایالات متحده‌ امریکا و شخص خلیلزاد برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان، صلح را از خواست‌ها و نیازهای اصلی حکومت و مردم افغانستان دانسته است.

او در عین حال تأکید کرده است: «صلح و تلاش‌های صلح در انحصار هیچ‌ نهاد و گروهی نمی‌تواند باشد و باید با قضیه‌ صلح به صورت فراگیر و همه‌جانبه برخورد گردد.»

خلیلزاد پس از ورود به کابل با رییس ‌جمهور اشرف غنی دیدار کرد. او در این دیدار گفته است که در گفت‌وگوهای او با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا