آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ رییس جمهور غنی به پارلمان نگاه ابزاری دارد

از ادبیات رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح پارلمان جدید بر می‏آید که او مجلس نمایندگان را نیز درگیر روند گفت‏‌وگو‏های صلح خواهد کرد.

سرانجام پس از ماه‏ها انتظار دور هفدهم تقنینی مجلس نمایندگان افغانستان با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور افتتاح شد. رییس جمهور غنی گفت که پارلمان کشور باید شش ماه پیش افتتاح می‌شد اما، به علت بی‏کفایتی مسئولان کمیسیون‏های انتخاباتی پیشین این کار انجام نشد.
از ادبیات رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح پارلمان جدید بر می‏آید که او مجلس نمایندگان را نیز درگیر روند گفت‏وگو‏های صلح خواهد کرد.
رییس جمهور غنی گفت که هیچ مذاکره با گروه طالبان بدون رای تاییدی مجلس نمایند‏گان صورت نمی‏گیرد. پیش از این، گزارش‏ها و نگرانی‏هایی وجود داشت که رییس جمهور غنی تلاش دارد نمایند‏گانی را راهی مجلس بسازد که در روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری از آن‌ها استفاده نماید.
روند گفت‏وگو‏های صلح به مراحل حساس خود رسیده است. پس از لغو نشست قطر ایالات متحده امریکا اندکی نگران شد و تاکید روی مذاکرات بین‏الافغانی کرد.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و زلمی خلیل‏زاد نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان رییس جمهور غنی را ترغیب به مذاکرات ‏بین‏الافغانی نموده‏اند.
زلمی خلیل‏زاد در سنبله سال گذشته به عنوان نماینده ارشد امریکا برای صلح افغانستان انتخاب شد. با آغاز کار زلمی خلیلزاد در این سمت، رییس جمهور غنی ابراز نگرانی کرد و بار‏ها تاکید کرد که افغانستان به دنبال صلح پایدار و عزت‏مند است.
پارلمان جدید در حالی افتتاح شد که تا چند روز دیگر لویه جرگه مشورتی صلح از جانب حکومت وحدت ملی برگزار خواهد شد.
رییس جمهور غنی در پروسه صلح با امریکایی‏ها و جریان‏های سیاسی کشور سخت اختلاف نظر دارد. ریاست جمهوری از نزدیکی و شامل شدن جریان‏های سیاسی در پروسه هراس دارد و درعین حال سعی دارد که پروسه صلح را در مدیریت خویش نگه دارد.
دپیلمات‏های امریکا نیز پی برده‏اند که رییس جمهور غنی تمایل چندانی به مذاکرات بین‏الافغانی ندارد. امریکا که برای دست یابی به صلح عجله دارد، خواهان دخیل شدن احزاب سیاسی نیز در روند صلح است. آقای خلیلزاد به کرات روی شکل‏گیری اجماع صلح در افغانستان تاکید کرده است چیزی که تاکنون وجود ندارد.
آقای غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است، به دنبال مذاکرات‏ حکومت‌محور با گروه طالبان است تا بتواند سیاست‏مداران بیرون از حکومت را به حاشیه براند. این بزرگترین خواست اشرف غنی در پروسه است.
رییس جمهور غنی که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از دادگاه عالی رای تایید گرفته است، لویه جرگه مشورتی صلح را با آجندای مذاکرات حکومت‏محور برگزار می‏نماید تا دست نیرو‏های سیاسی را از روند صلح کوتاه نماید.
دقیقاً رییس جمهور غنی چنین خواستی را از پارلمان جدید خواهد داشت. به زودی منتظر باشید که مجلس نمایندگان جدید با سفارش آقای غنی در روند صلح فیصله خواهد کرد و به سود او رای خواهد داد.
رییس جمهور که نسبت به پروسه صلح نگاه ابزاری دارد، درشت‌ترین دغدغه وی مذاکرات حکومت‏محور با طالبان است. وقتی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ به دور دو رفت، رییس جمهور غنی با برخی از اعضای گروه طالبان در دفتر قطر گفت‏وگو کرد و به طالبان گفت در صورتی که برنده انتخابات شود، از امضای قرار داد امنیتی با امریکا خود‏داری خواهد که چنین نشد و محمد حنیف اتمر رییس پیشین شورای امنیت ملی کشور پای این سند امضا کرد. رییس جمهور غنی از طالبان خواسته بود که اجازه دهند مردم در انتخابات شرکت کنند.
حالا که مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی در پروسه صلح با دپیلمات‏های امریکا و نمایندگان طالبان در دفتر قطر نزدیک شده‏اند، آقای غنی نگران از دست دادن قدرت است.
استدلال بنده این است که رییس جمهور غنی برای مذاکرات حکومت‏محور با گروه طالبان از کارت مجلس نمایندگان و فیصله لویه جرگه مشورتی صلح بهره خواهد برد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا