آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ رییس جمهور غنی عقب‌نشینی نکرده است

یک تعبیر از مذاکرات میان‌افغانی این است که تمام طرف‌ها به شمول ارگ و احزاب سیاسی می‌توانند با نمایندگان طالبان داخل رای‌زنی شود. چیزی که برای آقای غنی معنایی ندارد.

به نظر می‌رسد که پالیسی ارگ و شخص آقای محمد اشرف غنی در روند مصالحه با گروه طالبان هنوز تغییر نکرده است. امرالله صالح معاون اول تیم « دولت ساز» که به صورت بالقوه معاون اول ریاست جمهوری است، در یک نشست خبری موقف خود و رییس جمهور غنی را در روند صلح به گونه فشرده بیان کرد. آقای صالح گفته که مذاکرات میان‎افغانی معنا ندارد و تاکید روی مذاکرات دولت‌محور با طالبان کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که پالیسی حکومت در روند صلح تغییر نکرده است و برای شخص آقای غنی تنها مذاکرات دولت‌محور با طالبان معنا ندارد.
برای طالبان حکومت افغانستان فاقد مشروعیت سیاسی و حقوقی است و از همین رو با نهاد حکومت و دولت داخل گفت‌وگو نمی‌شوند. اکنون که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده، دیده می‌شود که رییس جمهور غنی از موضع و روایت خود دست نکشیده است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چند باری که احزاب سیاسی با نمایندگان طالبان در پاکستان و روسیه باهم گفت‌وگو کردند، آقای غنی گفته بود که مذاکرات احزاب سیاسی با طالبان مشروعیت ندارد و تاکید روی مذاکرات دولت‌محور نموده بود.
یک تعبیر از مذاکرات میان‌افغانی این است که تمام طرف‌ها به شمول ارگ و احزاب سیاسی می‌توانند با نمایندگان طالبان داخل رای‌زنی شود. چیزی که برای آقای غنی معنایی ندارد.
در گذشته‌ها سفیر خلیلزاد می‌گفت که ایالات متحده امریکا گروه طالبان را برای مذاکره با حکومت افغانستان ترغیب خواهد کرد. امریکایی‌ها تا کنون در این مورد کامیاب نشده‌اند. چون طالبان کماکان از مذاکره با حکومت امتناع می‌کنند. تجارب خیلی نزدیک نشان می‌دهد که امریکایی‌ها از روایت مذاکرات دولت‌محور با طالبان چندان استقبال نمی‌کنند. کاخ سفید بیشتر روی مذاکرات میان‌افغانی تاکید دارد. چند باری که احزاب سیاسی با طالبان گفت‌وگو کردند، امریکا از آن استقبال کرد. زلمی خلیلزاد به کرات گفته که در راستای صلح باید در افغانستان یک اجماع سیاسی شکل بگیرد. بسیاری‌ها به شمول احزاب سیاسی از مذاکرات دولت‌محور حمایت نمی‌کنند. به این علت که می‌خواهند در این روند نقش داشته باشند.
داکتر عبدالله نامزد دسته« ثبات و همگرایی» گفته که برای رسیدن به صلح و پایان خشونت‌ها باید از هر امکاناتی استفاده شود. به احتمال زیاد منظور او شاید این باشد که حکومت در نقش یک گروه هم که شده با نمایندگان طالبان مذاکره نماید. امری که ظاهراً برای رییس جمهور غنی قابل قبول نیست. آقای غنی بارها گفته که در روند صلح باید اتوریته و جایگاه دولت دچار آسیب نشود.
به طور کلی از موقف و ادبیات تیم دولت ساز و شخص آقای غنی بر می‌آید که آنان تا زمانی که نتیجه نهایی انتخابات اعلام نشود، با طالبان داخل مذاکره نمی‌شوند. برخی از سران تیم دولت ساز به گونه‌ای می‌گویند که حکومت بعدی با طالبان وارد گفت‌وگو خواهد شد. تاکید ارگ بر مذاکرات دولت‌محور یکی از عواملی است که تا کنون در زمینه صلح اجماعی سر و سامان نگیرد. چنانچه در بالا تذکر رفته است، سیاسیون بیرون از حکومت طرف‌دار داعیه مذاکرات دولت‌محور نیستند. محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح به تاز‌گی گفته که صلح باید از انحصار یک آدرس یا گروه خارج شود. مخاطب آقای خلیلی شاید ارگ باشد. تا پیش از برگزاری انتخابات هم احزاب و چهره‌های سیاسی رهبری حکومت را به انحصار گرایی متهم می‌ساختند.

نویسنده

اختر سهیل- روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا