آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ سناریوی کابل و واشنگتن چقدر متفاوت است؟

عجله‌ای که نماینده امریکا از آن سخن می‌گوید، درواقع معلول دو عامل است.
یکی فشار افکار عامه امریکا بر دولت ترامپ و دوم هم دید اقتصاد محور شخص آقای ترامپ نسبت به حضور امریکا در جهان.


به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا در گفتمان مصالحه با طالبان هماهنگ نیست. به عبارت دیگر هر کدام به راه شان می‌روند. نیاز است تا واشنگتن و کابل برای دست‌یابی به مذاکره و صلح با طالبان بیشتر هماهنگ باشند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در سویس، پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد. رییس جمهور غنی گفته، برای تامین صلح در کشور پنج سال زمان نیاز است. این در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در نقش رهبری کننده گفت‌وگو با طالبان، به تازه‌گی گفته دولت امریکا برای رسیدن به مصالحه زیاد عجله دارد.
رییس جمهور غنی می‌گوید انتظار داریم تا در انتخابات ریاست جمهوری یک رییس جمهور مشروع روی کار آید تا روند مذاکره با طالبان را رهبری کند. اما، آقای خلیلزاد تاکید دارد که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید با مخالفان مسلح دولت به توافق رسید. تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. قرار است در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات برگزار شود. اکنون روشن نیست که اولویت کابل و واشنگتن انتخابات ریاست جمهوری است یا روند مصالحه با طالبان؟ این ناهماهنگی بدون شک حکومت افغانستان را برای رسیدن به صلح ضربه می‌زند. البته در گذشته هم کابل و واشنگتن هماهنگ نبوده‌اند. مقامات امریکایی و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر باهم گفت‌وگو کردند. حکومت افغانستان از جزئیات رای زنی‌های قطر بی خبر است. خلیلزاد به خیلی از کشورها سفر کرد ولی به ایران نرفت. چون کمک گرفتن از ایران در روند صلح جزء آجندای امریکایی‌ها نیست. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور که رابطه ایده‌الی با کاخ سفید ندارد با محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت به ایران رفته‌اند و با مقامات تهران در ارتباط به برقراری صلح در کابل رای‌زنی کردند. حکومت ایران وعده کرده است که کابل را در قسمت تامین صلح و پایان جنگ کمک می‌کند.
با توجه به مسایلی که در بالا ذکر شد، ارگ و کاخ سفید در رابطه به روند صلح دو سناریوی متفاوت را دنبال می‌کنند.
اولویت تیم ارگ ماندن در قدرت برای پنج سال دیگر است؛ ولی کاخ سفید در صدد آن است که هرچه زودتر بساط نظامیانش را از منطقه برچیند.
عجله‌ای که نماینده امریکا از آن سخن می‌گوید، درواقع معلول دو عامل است.
یکی فشار افکار عامه امریکا بر دولت ترامپ و دوم هم دید اقتصاد محور شخص آقای ترامپ نسبت به حضور امریکا در جهان.
در این سو اما، ارگ و تیم حاکم چرا باید عجله داشته باشد، پنج زمان برای تامین صلح در واقع تمایل به پنج سال ماندن در قدرت است. پس ارگ به سناریوی کاخ سفید علاقه ندارد.
اکنون اگر با دقت به گذشته نگاه کنیم، وضعیت سیاست امریکا همانند سیاست کرملین در زمان ببرک کارمل است.
کرملین از ببرک کارمل خواست که « مصالحه ملی» اعلام کند، ولی او از اعلام این سناریو خودداری کرد و داکتر نجیب آن را عملی کرد.
حال، اگر آقای غنی موافق « عجله» کاخ سفید نباشد، باید برای تعطیلات خود با عجله تصمیم بگیرد.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا