آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح؛ ضرورت وحدت موضع حکومت و احزاب

حال که جامعه جهانی و امریکا تلاش دارند به جنگ هژده ساله نقطه پایان بگذارند، حکومت و احزاب سیاسی باید از آن استفاده کنند.


باید قبول کنیم که بحث روند مصالحه با گروه طالبان بیشتر از هر زمان دیگر جدی‌تر شده است. اکنون دغدغه کشورهای منطقه و جامعه جهانی روند صلح و پایان جنگ افغانستان است. بر عکس گذشته گروه طالبان نیز تمایل به دیالوگ دارند.
پیشتر ( اکنون نیز) یک حرف روشن گروه طالبان خروج نیروهای خارجی از کشور بود. اما نماینده‌گان طالبان در مذاکرات ابوظبی، خواست‌های اندکی تازه داشتند؛ نمایندگان طالبان در ابوظبی از امریکا‌یی‌ها خواسته‌اند که اعضای این گروه از لیست سیاه بیرون شود.
چندی پیش بحث تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اداره موقت از جانب زلمی خلیلزاد مطرح شد. شماری استقبال کردند و مقامات حکومتی ساز مخالف سر دادند. اکنون حرف اساسی و نیاز این خواست بود که در روند صلح با طالبان باید میان حکومت وحدت ملی و احزاب سیاسی هماهنگی بر قرار شود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بارها گفته برای تامین صلح در داخل کشور اجماع شکل گرفته است. ولی به نظر می‌آید که چنین نیست. رهبری حکومت مدعی است که احزاب سیاسی نمی‌تواند با گروه طالبان تماس بگیرد و می‌گوید قانون اساسی این حق را به احزاب نمی‌دهد. اما احزاب سیاسی بارها اعلام کرده‌اند که با گروه طالبان داخل مذاکره می‌شوند.
به تازه‌گی احزاب سیاسی از شکل‌گیری تیمی سخن زده است که ماموریت دارد با مخالفان مسلح دولت گفت‌وگو کند. اختلاف نظر میان حکومت و احزاب سیاسی بدون شک ما را آسیب می‌زند. موقف حکومت و احزاب سیاسی بایستی در روند صلح یک دست باشد. حال که جامعه جهانی و امریکا تلاش دارند به جنگ هژده ساله نقطه پایان بگذارند، حکومت و احزاب سیاسی باید از آن استفاده کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد شام روز گذشته در مورد روند صلح افغانستان ابراز خوشبینی و تاکید کرده است که چشم انداز صلح افغانستان خوب است.
طالبان با هیات صلح حکومت وحدت ملی در ابوظبی دیدار نکرده است. این مورد نشان می‌دهد که هنوز موقف طالبان در برابر حکومت تغییر نکرده است. برای طالبان حکومت کنونی مشروعیت ندارد و روی همین علت به پیشنهادات کابل پاسخ رد می‌دهد.
ایالات متحده به کرات گفته که طالبان باید با حکومت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند. با این وجود بهتر است که حکومت با احزاب سیاسی هماهنگ باشد. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که امریکایی‌ها پیشنهاد ۶ ماه آتش بس را به طالبان داده است. به باور نویسنده اگر طالبان این پیشنهاد را بپذیرند مایه خوش‌بینی خواهد شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا