آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

روند صلح؛ ۴۵ فعال سیاسی و مدنی افغانستان به دوحه دعوت شد

نام ۴۵ فعال سیاسی و مدنی کشور از سوی سلطان برکات رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستان انستیتوت دوحه منتشر شده و گفته می‌شود که این افراد برای اشتراک در یک نشست غیر رسمی در پیوند به روند صلح کشور به دوحه خواهند رفت.

نام ۴۵ فعال سیاسی و مدنی کشور از سوی سلطان برکات رییس مرکز مطالعات منازعه و بشردوستان انستیتوت دوحه منتشر شده و گفته می‌شود که این افراد برای اشتراک در یک نشست غیر رسمی در پیوند به روند صلح کشور به دوحه خواهند رفت.
به نقل از بی بی سی، آقای برکات در توییتر نوشته است که این افراد برای شرکت در یک «نشست فکری آینده افغانستان» به دوحه دعوت شده‌اند.
نام‌های چهره‌های سیاسی، مقام‌های پیشین دولت و شماری از فعالان زنان و نمایندگان مجلس در این فهرست دیده می‌شود.
به گفته آقای برکات، این افراد شامل «افغان‌های روشنفکر، اهل فکر و رهبران اخلاقی» هستند و برای بحث درباره موضوعات اساسی دعوت شده‌اند که افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان با آنها مواجه است.
به گفته او، موضوعاتی که در این نشست روی آن بحث صورت می‌گیرد از جمله حکومت آینده پس از توافق (با طالبان) در بررسی تطبیقی دیدگاه‌ها درباره کشورهای اسلامی که مبتنی بر قانون اساسی با اصول اسلامی هستند، حقوق زنان در آینده افغانستان و موضوعات دیگر اجتماعی-اقتصادی را در بر می‌گیرد.
آقای برکات تاکید کرده که این نشست به هیچ وجه، «یک فضای مذاکره» نیست. تمرکز بر بخش‌های فنی، جنبه‌های اساسی تشریح ایده‌ها، تحلیل و محتوایی است.
او افزوده که این نشست تعامل دیدگاه‌های جمعی در یک گفت‌وگوی باز است، هدف اساسی مشارکت سازنده برای نقشه راه صلح پایدار در افغانستان است.
حکومت و شورای مصالحه ملی نیز در مورد این دعوت اظهار نظر نکرده‌اند.
احتمال می‌رود نمایندگان گروه طالبان در دفتر قطر نیز برای اشتراک در این نشست دعوت شوند، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته است که تاکنون این موضوع آنان شریک ساخته نشده و هر زمان که برای آن‌ها اطلاع داده شد، تصمیم خواهند گرفت.
سلطان برکات استاد افغان‌تبار سیاست در انستیتوت دوحه در قطر، استاد افتخاری دپارتمنت سیاست دانشگاه یورک بریتانیا و نویسنده کتابهایی در زمینه منازعات و مطالعات بشردوستانه است.
نام آقای برکات به عنوان تسهیل کننده گفتگوهای بین‌الافغانی در دوره مذاکرات صلح افغانستان با طالبان بر سر زبانها افتاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا