آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح افغانستان؛ ترامپ به کشورهای منطقه رو آورده است

دولت امریکا پس از هژده سال حضور در افغانستان حالا دریافته است که بدون همکاری کشورهای منطقه ممکن نیست این کشور در ماموریت افغانستان پیروز شود. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در روند صلح افغانستان از چند ماه اخیر سرگرم سفر به کشورهای منطقه است.

از ابراز نظر تازه دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا در مورد افغانستان تبصره‏های گوناگون شد. ریاست جمهوری از امریکایی‌ها خواهان وضاحت شد. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به تازه‏گی در کاخ سفید به خبرنگاران گفته که تروریستان از افغانستان به شوروی سابق می‌رفتند و این کشور حق داشت به افغانستان حمله کند. رییس جمهور امریکا در بخشی از حرف‌هایش از کشورهای روسیه، پاکستان و هند خواست که در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه همکاری کنند. جدا از ریاست جمهوری، مجلس سنا نیز گفته که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا باید از مردم افغانستان معذرت بخواهد. ترامپ از روسیه، پاکستان و هند همکاری جدی خواست.
در پیوند به این سخن رییس جمهور امریکا چندین برداشت مطرح شد. شماری از رسانه‌ها نوشتند که رییس جمهور امریکا از اوضاع و روابط کشورهای منطقه شناخت دقیق ندارد.
منابع دیگر تاکید کردند که سخنان دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا پالیسی دولت امریکا در قبال افغانستان نیست.
حرف اساسی این است که دونالد ترامپ برای پایان جنگ در افغانستان خواهان همکاری کشورهای منطقه است. امریکایی‌ها بارها از پاکستان؛ روسیه و ایران برای مبارزه با تروریزم خواهان همکاری شده‌اند. دولت امریکا پس از هژده سال حضور در افغانستان حالا دریافته است که بدون همکاری کشورهای منطقه ممکن نیست این کشور در ماموریت افغانستان پیروز شود. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در روند صلح افغانستان از چند ماه اخیر سرگرم سفر به کشورهای منطقه است.
از جانب دیگر، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا یک تاجر است و دوست ندارد دیگر در افغانستان هزینه بپردازد. براساس گزارش‌ها، امریکا سالانه ۴۵ میلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف می‌کند. از سوی دیگر ترامپ پایان جنگ را در افغانستان به مردم ایالات متحده امریکا وعده کرده است. این باور نیز وجود دارد که ترامپ پیش از برگزارای انتخابات ریاست جمهوری دور جدید امریکا بایستی در ماموریت افغانستان به نتایجی برسد.
دست کم سه ماه پیش دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در اجلاس ناتو از کشورهای عضو ناتو انتقاد کرده بود که در جنگ افغانستان به قدر لازم هزینه نمی‌کنند.
اشرف غنی از امريکايی‌ها انتظار دارد که مثلاً آن‌گونه که روس‌ها از بشار اسد در برابر گروه‌های شورشی حمايت کردند، از حکومت افغانستان در برابر گروه طالبان حمايت کنند. اين چيزی است که امريکايی‌ها با رفتارهای اخير شان نشان داده که حاضر به پرداخت چنين هزينه‌ گزافی نيستند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از چندی بدین سو به نوعی سیاست سرکوبانه را در برابر طالبان اتخاذ کرده است. وزیران جدید در نهادهای داخله و دفاع هم سخن از سرکوب گروه طالبان می‌زنند. اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی چندی پیش گفت که در میدان نبرد علیه طالبان بی‌رحم تر از گذشته خواهیم بود.
تحقیق یک رسانه غربی نشان می‌دهد که بیشتر نیروهای امریکایی خواهان ادامه جنگ افغانستان هستند. با این وجود انتظار می‌رود که موقف دونالد ترامپ و پالیسی امریکا در مورد جنگ افغانستان یک دست باشد.
آنچه رییس جمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان می‌گوید باید مسئولانه باشد. در غیر آن برای امریکا و حکومت افغانستان پیامدهای بسیار ناگوار خواهد داشت. امریکا هر آجندایی که برای پایان افغانستان دارد، باید آن را با حکومت افغانستان شریک کند.
در حال حاضر بربنیاد سخنان ترامپ و موقف حکومت افغانستان، دیده می‌شود که در حوزه گفت‌و‌گو با طالبان میان کابل و واشنگتن زیاد هماهنگی وجود ندارد.
برای پایان جنگ در افغانستان امریکا باید قدرت‌های منطقه را متقاعد نماید که تروریزم تنها برای کابل یک خطر محسوب نمی‌شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا