آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

محب:

روند صلح باید شامل تمام شاخه‌های طالبان باشد

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در نشست «ری‌سینا» با وزرای خارجه هند و ایران، می‌گوید که تمام شاخه‌ها و بخش‌های گروه طالبان باید شامل روند صلح شوند. محب افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در نشست «ری‌سینا» با وزرای خارجه هند و ایران، می‌گوید که تمام شاخه‌ها و بخش‌های گروه طالبان باید شامل روند صلح شوند. محب افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که امروز جمعه (۲۷حمل) در نشست مجازی «ری سینا» با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و اس جی شنکر وزیر خارجه هند اشتراک کرد.
محب گفت: من فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا افغان‌ها مسئولیت امنیتی کشور شان را به عهده گیرند.
مشاور امنیت ملی تاکید کرده که «پروسه صلح باید شامل تمام گروه‌های مختلف طالبان باشد، هیچ گروهی از آنها نباید از آن بیرون باند».
به باور مشاور امنیت ملی کشور، «حالا زمان آن است که طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و بخشی از جامعه افغانستان شوند».
آقای محب تصریح کرد که پس از توافق دوحه، فرصت خوبی به دست طالبان آمده بود که با گسترش دادن روند سیاسی، گروه خود را بیشتر در سیاست مطرح بسازند، اما این گروه با مطرح کردن سناریوهای غلط برای پیروزی، این فرصت را از دست دادند.
مشاور امنیت ملی در بخشی دیگر از سخنانش، رییس جمهور غنی را لایق ترین فرد برای رهبری پروسه انتقال می‌داند.
او در این مورد گفت: «رییس جمهور غنی احتمالاً بهترین فرد برای رهبری این انتقال است. هنگامی که اکثریت نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ عقب نشینی کردند، وی این انتقال را رهبری کرد. ما در حال ایجاد تیمی هستیم تا با ایالات متحده و ناتو در زمینه انتقال آن‌ها از کشور همکاری کنیم».
گفتنی است که اخیراً دولت بایدن اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا ماه سپتمبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت امریکا احترام می‌گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد کرد.
با این حال، دولت افغانستان از چند ماه به این طرف با ایران و هند، دو کشوری که بیشترین حمایت را از دولت افغانستان در روند صلح نشان داده‌اند، نزدیک شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا