آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

عطامحمد نور:

روند صلح نیاز به حمایت جامع دارد/ در میثاق امنیتی مردم ناگزیر به عضویت روند سبز می‌شوند/اقدامات صلاح‌الدین ربانی غیر قانونی است

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در این گفت‌وگوی ویژه به مواردی همانند روند صلح، حکومتداری، برنامه‌های حزبی، اجماع در روند صلح، انتخابات ریاست جمهوری، مسایل مربوط به جمعیت اسلامی و برخی کاستی‌ها در حکومت پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آریانانیوز، می‌گوید به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد کسانی که در برنامه میثاق امنیتی گماشته شده‌اند، یا از روند سبز هستند و یا مجبور به عضویت در این روند می‌شوند. همچان آقای نور همایش‌های صلاح‌الدین ربانی را که در بدخشان و پروان برگزار شد، خلاف اصول و اساس‌نامه حزب جمعیت اسلامی خوانده است.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید شرایط پیش‌آمده در افغانستان ایجاب می‌کند از مشروعیت حکومت حمایت کنیم: در شرایط فعلی نیاز داریم که از مشروعیت حکومت و شورای عالی مصالحه حمایت کنیم؛ تا این‌ها با جرئت و زیر چتر جمهوریت با توافق همه طرف‌ها و مردم، در این راستا کار کنند و اجماع واقعی را به وجود بیاورند.
هراس برخی‌ها از تابوشکنی در جمعیت
آقای نور در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث انشعاب در جمعیت شد، گفت: جمعیت از هم نپاشیده است. در جمعیت انشعاب به وجود نیامده است. انشعاب و ایجاد شاخه‌های جداگانه در جمعیت، تبلیغات است. جمعیت همان یک جمعیت است.
وی اضافه کرد: پس از شهادت استاد ربانی، ما هشت نفر اعضای رهبری جمعیت نشستیم و صلاح‌الدین خان را برای دو ماه سرپرست تعیین کردیم؛ اما ۹ سال تحملش کردیم و دوستانه به پیش آمدیم.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در ادامه گفت: از میان ۵۸ نفر اعضای رهبری و اعضای رهبری موقت جمعیت، ۴۸ نفر آن تصمیم گرفتند که موسفیدترین بنیانگذار جمعیت و از یاران قدیم استاد شهید، استاد عنایت‌الله شاداب موقتاً شورای رهبری جمعیت را سرپرستی کند.
آقای نور برنامه‌های صلاح‌الدین ربانی را که در پروان و بدخشان برگزار شد، خلاف اساس‌نامه حزب جمعیت اسلامی می‌خواند: مانور صلاح‌الدین خان در پروان و جاهای دیگر، خلاف جمعیت است، خلاف اساس‌نامه جمعیت است، خلاف طرزالعمل، اصول و نظم جمعیت است.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید: به صلاح‌الدین خان احترام دارم، دوستش دارم، به عنوان فرزند رهبر شهید با ما یکجا کار بکند. اگر صلاح‌الدین خان منحیث میراث و مال جمعیت را می‌خواهد، درست نیست، این خواست در قرن ۲۱ ناممکن است.
آقای نور برکناری صلاح‌الدین ربانی را از ریاست جمعیت اسلامی «تابوشکنی» می‌خواند: بعضی از رهبران سیاسی ما که کوشش می‌کنند صلاح‌الدین خان را رهبر جمعیت بگویند و کف بزنند، به این معنا است که خود آن‌ها هم از چنین تابوشکنی می‌ترسند.
وی در ادامه گفت: امروز که صلاح‌الدین خان فرزند رهبر شهید، دیگر رییس جمعیت نیست، می‌ترسند که چنین روزی بالای خودشان هم بیاید. چون اکثر حزب‌های سابقه و احزاب نوین سیاسی در راستایی کار می‌کنند که چوکی خود را برای فرزندان شان میراث بگذارند. ولی ما تابوشکنی کردیم.
تأکید به ایجاد شورای عالی مصالحه ملی
عطامحمد نور می‌گوید به صورت مطلق طرفدار ایجاد شورای عالی مصالحه ملی است: پروسه صلح، یک پروسه بسیار مهم، یک روند حیاتی، روندی که به میل دل مردم است. اما مطلقاً طرفدار ایجاد شورای عالی مصالحه ملی که در آن همه مردم افغانستان خود را ببینند، هستم.
آقای نور کار تیم مذاکره‌کننده دولت را در مذاکرات دوحه موفق می‌خواند: تیم مذاکره‌کننده توانست زیر چتر جمهوریت از منافع ملی مردم افغانستان دفاع کند. در هیچ قدمی عقب ننشستند. طالب‌ها در چانه‌زنی چنان مهارت پیدا کردند که توانستند امریکایی‌ها را به زانو بیاورند تا در دوحه توافق‌نامه را امضا کنند و امتیاز بگیرند. اما، هیچ چیزی را اضافه‌تر از حق شان، نتوانستند از تیم مذاکره‌کننده ما بگیرند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی تصریح کرد که اگر داکتر عبدالله نتواند روند صلح را درست مدیریت کند، حیات سیاسی‌اش به پایان خواهد رسید: پروسه مصالحه گرچه یک کار مهم و پیچیده است، چون یک بخش مشخص است، مطمئن هستم که داکتر عبدالله می‌تواند این پروسه را مدیریت کند و باید مدیریت کند. اگر مدیریت نکرد، فکر می‌کنم آخرین نفس‌های حیات سیاسی داکتر صاحب عبدالله خواهد بود.
آقای نور با انتقاد از کارکرد عبدالله عبدالله در ریاست اجرایی می‌گوید: خداکند صبر استراتژیک داکتر صاحب عبدالله در ریاست اجرایی، در شورای عالی مصالحه ملی درز نکند. امیدوارم داکتر صاحب عبدالله با جدیت قاطع و با پشتوانه مردمی و حکومت پیش برود و پروسه را درست مدیریت کند.
گام‌های برداشته‌شده برای صلح

رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای غنی علاقمند صلح است، گفت: قدم اول که برداشته شد، تیم مذاکره‌کننده را به دوحه فرستادند و اکنون مذاکره جریان دارد. قدم دوم برداشته شد که داکتر صاحب عبدالله را در رأس پروسه صلح قرار دادند. قدم سوم، پنج هزار زندانی طالب با وساطت امریکا و جامعه جهانی آزاد شدند. یعنی حکومت قدم‌هایی را برای صلح برداشته که نمی‌توانیم منکر شویم.
دسته کوچک با قدرت زیاد ولی ناتوان در حکومت چه می‌کند؟
عطامحمد نور می‌گوید دسته‌ای در حکومت وجود دارد که فاصله میان مردم و رییس‌جمهور را زیاد کرده است: یک دسته کوچک با قدرت زیاد ولی ناتوان، به جای کار خوب، ضرر شان بیشتر است، فاصله میان مردم و رهبران جهادی را با رییس‌ جمهور بیشتر می‌سازد.
وی در ادامه توضیح می‌دهد: این دسته نه تنها این که فاصله ایجاد کرده؛ بلکه در پی گرفتن چوکی، رشوه گرفتن، پول جمع کردن به سویه چور و فرستادن آن به بیرون. امیدوارم نهادهای عدلی و قضایی ما در این زمینه توجه کنند.
آقای نور با آن که از شخصی نام نگرفت، اما می‌گوید: این دسته کوچه به گرگ‌های درنده تبدیل شده‌اند. فقط به مردم یک دوسیه ناحق جور می‌کنند و می‌برند کابل و بعد از انداختن در زیرزمینی‌ها و تحقیق، یک لک دو لک دالر شان را می‌گیرند و رها می‌کنند. یعنی مردم را سلاخی می‌کنند.
صالح و تداخل وظیفوی
رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید از کارهای معاون اول رییس ‌جمهور راضی نیست: با احترام به جایگاه آقای صالح به عنوان معاون رییس ‌جمهور، از کارهایش بسیار خوش نیستم. بسیار به کارهای کوچک دست می‌زند.
آقای نور معاون اول رییس‌ جمهور را به تداخل وظیفوی متهم می‌کند: آقای صالح در یک موقف کلان حکومتی حضور دارد؛ اما خود را مصروف کرده سر ناحیه و حوزه، گاهی با بلدوزر و آقای سلطانزوی در تخریب دیوارها می‌برآید، گاهی تفتیش یک حوزه می‌شود. پس کار حوزه چیست؟ کار وزارت داخله چیست؟ کار تفتیش چیست؟ همه این‌ها تداخل وظیفوی است.
وی در ادامه گفت: به نمایندگی جمعیت بزرگ و به نمایندگی از مجاهدین و ده‌ دوازده ولایتی که است، هیچ اطلاع ندارم که برنامه میثاق امنیتی از کجا ریشه گرفته، پولش از کجا می‌شود و هدف‌شان چیست.
آقای نور می‌گوید به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد در برنامه میثاق امنیتی مردم مجبور به عضویت در روند سبز می‌شوند: جدول‌هایی که پیش ما آمده، کسانی را که این‌ها در ولایات تعیین کرده‌اند، یا از روند سبز است یا مجبورشان ساخته که عضویت روند سبز را بگیرند.
خوش‌بینی‌ها و تشویش‌ها نسبت به پروسه صلح
عطامحمد نور می‌گوید این که همه طرف‌ها به نحوی علاقمند صلح استند، به پروسه صلح خوش‌بین است: کمی خوش‌بین هستم. به دلیل این که دنیا و تمام طرف‌هایی را که من دیدم، همه توافق دارند که پروسه صلح افغانستان باید نتیجه دهد. اعضای رهبری طالبان را که من دیدم، آن‌ها نیز طرفدار ختم مشکلات از طریق گفت‌وگو هستند.
و اما آقای نور می‌گوید افزایش کشتار و خشونت‌ها او را به تشویش انداخته است: چیزی که تشویش ما را بیشتر می‌‌سازد، بیشتر ساختن خشونت، کشتار و خون‌ریزی است. امیدوار هستم که طالبان سر فکر بیایند. به این درک برسند که دیگر مسلمان و افغان مسلمان را نکشند. درک بکنند که کشتار راه حل نیست. اگر به کشتار می‌بود، ما را بسیار کشتند، درخت‌های ما را قطع کردند، شهرهای ما را آتش زدند، خانه‌ها ما را آتش زدند، اما راه حل پیدا نشد.
انتخابات ریاست جمهوری!
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در این مورد گفت: در انتخابات نه به منظور این که تیپ و شخصیت آقای اتمر خوش ما آمده باشد، از او حمایت نکردیم، به دلیل این که یک آدم کارآزموده بوده، در اداره‌های مختلف حکومت کار کرده بود و خواسته‌ها و طرح را ما که برآمده از دیدگاه مردم میلیونی بود، پذیرفتند، حمایتش کردیم.
آقای نور در ادامه در این خصوص تصریح کرد: پس از این که تیم انتخاباتی ما از هم پاشید، بیشتر روی پروسه صلح تمرکز کردیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا