آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

روند صلح و روابط تجاری میان دو کشور؛ محور دیدار عبدالله و روحانی

رییس شورای عالی مصالحه ملی در سفرش به ایران با حسن روحانی رییس‌جمهور آن کشور دیدار کرده‌ است. هردو جانب در باره روند صلح، روابط تجاری میان دو کشور بحث و مشورت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دید، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی پس از چاشت امروز، دوشنبه (۲۸ میزان) با حسن روحانی رییس ‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
هردو جانب در این دیدار روی گفت‌وگوهای صلح و روابط تجاری میان دوکشور بحث و مشورت کرده‌اند.
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در این دیدار، از تلاش‌های دولت ایران برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.
عبدالله عبدالله همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال‌های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرده و تصریح کرد: در سفرم به تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار‌های خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات دو کشور را پیگیری خواهم کرد.
رییس شورای عالی مصالحه ملی ابراز امیدواری کرده که با حمایت ایران شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در افغانستان باشد.
حسن روحانی رییس ‌جمهور ایران در این دیدار گفت: امیدواریم صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند.
رئیس‌جمهور ایران با ابراز امیدواری به موفقیت تلاش‌های شورای عالی مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اظهارداشت: مهم این است که مردم این کشور بعد از سال‌ها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاورد‌های خود دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفت‌وگو‌های سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است.
آقای روحانی در ادامه با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران – کابل تاکید کرد و اظهارداشت: توافق بلند‌مدت بین دو کشور می‌تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها بینجامد.
او با اشاره به افتتاح راه آهن خواف – هرات طی روز‌های آینده، اتصال راه آهن‌های ایران و افغانستان را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.
رییس جمهور ایران در پایان این دیدار تاکید کرد: همانطور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروه‌های صلح‌طلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا