آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

روند صلح پیچیده و مبهم است/ حکومت باید طرف اصلی مذاکرات باشد

سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر در یک بحث تلویزیونی می‌گوید که روند صلح افغانستان پیچیده و مبهم است و باید حکومت مشروع برخاسته از انتخابات طرف اصلی مذاکرات صلح باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر در یک نشست تلویزیونی می‌گوید که امریکا در مورد صلح افغانستان صادق نیست.
آقای محمودی همچنان تصریح کرد که صلح بدون اشتراک دولت مشروع افغانستان، سیاسیون، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی در مذاکرات و روند صلح تامین نمی‌شود و باید هرچه زودتر نتیجه انتخابات اعلان شود تا حکومتی برخاسته از آرای مردم به میان آید و در روند صلح سکان دار باشد.
این چهره سیاسی کشور تاکید می‌کند که ماموریت خلیلزاد در روند صلح مبهم است و او در هر نشست با گروه‌ها و جهت‌های مختلف مواضع مختلفی را بیان کرده که این موضوع به یک مانع در روند صلح مبدل شده است.
همچنان آقای محمودی به مسئله منافع امریکا و متحدانش در قبال افغانستان پرداخته و می‌گوید که حتا متحدان نزدیک امریکا در موضوع افغانستان با واشنگتن هم صدا نیستند چنانچه انگلستان در این خصوص منافع خود را دنبال می‌کند؛ چه برسد به کشورهایی که با امریکا تضاد منافع دارند.
رییس توافق ملی و تغییر در بخشی دیگر روی موضع طالبان در روند صلح مکث نموده و افزود که در میان طالبان نیز یک صدای واحد برای صلح وجود نداشته و امکان این که با توافق یک بخش آنان تمام آن گروه به روند صلح می‌پیوندد ضعیف است.
او تصریح کرد که ممکن برخی طالبان از جنگ خسته شده باشند، ولی کتله‌هایی از این گروه هنوز به جنگ باور دارند و به این زودی‌ها به آتش‌بس تن نمی‌دهند.
آقای محمودی افزود که دفتر قطر از کلیت طالبان نمایندگی نمی‌تواند و در صورت امضای توافق صلح هم امکان دارد که برخی جناح‌های این گروه به جنگ ادامه دهد.
به باور این چهره سیاسی، اعلام نتیجه انتخابات و تشکیل حکومت مشروع برخاسته از آرای مردم، ایجاد تیم مذاکره کننده با اشتراک حکومت مشروع، احزاب و سیاسیون و همچنان آتش‌بس می‌تواند صلح پایداری را در کشور تامین کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا