آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح یا انتخابات؛ اولویت چیست؟

احتمال این که گفت‌وگوهای امریکا و طالبان به نتیجه رسیده باشد، زیاد است. اگر چنین نمی‌بود معاون وزیر خارجه امریکا در کابل دم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمی‌زد

این روز ها حرف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از گذشته جدی تر شده است. قرار بود این انتخابات در ششم ماه میزان سال جاری همزمان با دو انتخابات دیگر برگزار شود، ولی ساعات پیش کمیسیون انتخابات اعلام کرد که در ششم میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
از جدی تر شدن انتخابات ریاست جمهوری سه برداشت می‌توان استنباط کرد.
یک: فرآیند گفت‌وگو با گروه طالبان به منظور پایان جنگ شکست خورده است؛
دو: اولویت ایالات متحده امریکا در افغانستان تغییر کرده است؛
سه: شش دور گفت‌وگوهای قطر میان نمایندگان طالبان و امریکا نتیجه بخش بوده است؛
زلمی خلیلزاد در سنبله سال گذشته به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان معرفی شد و آغاز به کار کرد. در همان ابتدای کار گزارش هایی وجود داشت که زلمی خلیلزاد شش ماه ماموریت دارد تا گفت‌وگوهای صلح را به نتیجه برساند.
در این مدت، به شمول زلمی خلیلزاد دیگر دیپلمات‌های کاخ سفید به کرات گفتند که اولویت این کشور در افغانستان صلح است تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری.
آقای خلیلزاد بارها اعلام کرد که انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات پروسه صلح به نتیجه برسد، اما می‌گفت که خوب است برای انتخابات نیز آمادگی گرفته شود.
ششمین دور گفت‌وگوهای صلح در قطر به پایان رسید. آقای خلیلزاد این دور از گفت‌وگوها را نتیجه بخش عنوان کرد. نمایندگان طالبان نیز از این گفت‌وگو اعلام رضایت کردند.
زلمی خلیلزاد برای مجلس سنای امریکا جزئیات گفت‌وگوهای صلح را توضیح داد و اعضای مجلس گفتند که کار زلمی خلیلزاد پیشرفت به همراه داشته است.
حالا به نظر می‌رسد که گفت‌وگو نمایندگان امریکا با نمایندگان طالبان در قطر با نتایج مطلوبی همراه بوده است. وقتی معاون وزیر خارجه امریکا به کابل می‌آید و می‌گوید کاخ سفید از برگزاری انتخابات شفاف حمایت می‌کند؛ می‌تواند به این معنا باشد که روند صلح برای امریکایی‌ها توام با پیشرفت بوده است.
زلمی خلیلزاد هم گفته بود که پروسه صلح مانع برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان نخواهد شد.
اما، در این میان آنچه مایه نگرانی است، حضور غیر جدی حکومت افغانستان در فرآیند صلح است. طالبان با حکومت گفت‌وگو نمی‌کند و ظاهراً آقای خلیلزاد هم موفق نشده است تا زمینه گفت‌وگوهای بین‏الافغانی را فراهم نماید.
امریکایی‌ها به ویژه زلمی خلیلزاد بارها اذعان می‌داشت که تمام جزئیات گفت‌وگوهای صلح با حکومت شریک می‌شود و هیچ توافقی بدون رضایت کابل ممکن نیست.
اگر چنین باشد، دیپلمات‌های امریکا بایستی جزئیات گفت‌وگوهای دور ششم قطر را با حکومت در میان بگذارد. با آن که حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله در پروسه صلح سخت به حاشیه رفته است اما از دیپلمات‌های امریکا بخواهد که جزئیات گفت‌وگوهای قطر را با کابل شریک بسازد تا حکومت افکار عمومی کشور را در جریان بگذرد.
احتمال این که گفت‌وگوهای امریکا و طالبان به نتیجه رسیده باشد، زیاد است. اگر چنین نمی‌بود معاون وزیر خارجه امریکا در کابل دم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمی‌زد.
اینکه طالبان و امریکایی‌ها روی کدام موارد به توافق رسیده‌اند، روشن نیست.

نویسنده

نوینسده: اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا