آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند مصالحه با طالبان؛ نقش پاکستان فراموش نشود

در کنار سه بازیگر جنگ افغانستان، حکومت کابل، امریکا و گروه طالبان، نقش پاکستان هم بسیار مهم است. پاکستان در همسایه‌گی افغانستان، از قدرت‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند در روند گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت تاثیر گذار باشد.


این روزها دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان درگیری‌های توییتری دارند. شماری از احزاب و نیروهای سیاسی، این درگیری‌ها را کمک‌ به روند گفت‌وگو با گروه طالبان در افغانستان می‌دانند.
احزاب سیاسی به این باور است که هرگاه فشار امریکا بالای پاکستان بیشتر شود، اسلام‌اّباد ناگزیر می‌شود در مورد جنگ افغانستان گام‌های جدی و واقعی بردارد. حمایت هراس‌افکنان از سوی پاکستان یک امر قبول شده است و شهرت جهانی دارد. محمد ناطقی، رییس کمیته احزاب سیاسی، توییت‌های آقای ترامپ را ناشی از زاویه دید جدید کاخ سفید در برابر پاکستان می‌داند. دونالد ترامپ به تازه‌گی گفته کشورش بیشتر از این به پاکستان کمک نمی‌کند. زیرا، در برابر پولی که می‌گیرد هیچ کاری نمی‌کند. پنتاگون اعلام کرده که کمک ۱.۶۶ میلیارد دالری امریکا به پاکستان را متوقف کرده است.
با تمام اینها، انتظار می‌رود در روند مصالحه با گروه طالبان ارتش پاکستان نیز گام‌های عملی بردارد. در دو سال اخیر، مقامات این کشور همواره تاکید نمودند که اسلام‌آباد به دنبال یک افغانستان با ثبات است. سخنان کمپاینی نخست‌وزیر جدید پاکستان در ایام مبارزات انتخاباتی این کشور اندکی در سیاست افغانستان خوش‌بینی خلق کرده بود. بسیاری‌ها به این گمان بودند که با روی کار آمدن عمران خان، ممکن است روابط کابل و اسلام‌آباد اندکی بهتر شود. چنانچه احزاب سیاسی می‌گویند، هرگاه فشار امریکایی‌ها بالای پاکستان بیشتر شد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا اسلام‌آباد نگاهش را در قبال افغانستان تغییر دهد. در کنار سه بازیگر جنگ افغانستان، حکومت کابل، امریکا و گروه طالبان، نقش پاکستان هم بسیار مهم است. پاکستان در همسایه‌گی افغانستان، از قدرت‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند در روند گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت تاثیر گذار باشد.
به باور نویسنده، امریکایی‌ها اگر واقعاً می‌خواهند روند مصالحه با طالبان به نتیجه برسد، می‌بایست روی اسلام‌آباد فشار بیشتر اعمال نماید. سال ها است ارتش پاکستان به مقامات کابل وعده همکاری و مبارزه با هراس‌افکنی می‌دهد، وعده‌هایی که به واقعیت مبدل نشده است.
ارتش پاکستان با افغانستان یک جنگ نا اعلام شده دارد. پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان، بارها گفته که بلی پاکستان یک جنگ اعلام نشده در افغانستان دارد. خواست ارتش پاکستان این است که در افغانستان حکومتی ناکام و ضعیف شکل بگیرد.
حکومت افغانستان باید از امریکایی‌ها بخواهد که فشار بیشتر روی اسلام‌آباد وارد کند تا این کشور از سیاست‌های خصمانه در قبال کابل دست بردارد.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا