آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

رویداد خونین کابل و واکنش‎های ملی و بین‎المللی


یک روز پس از حمله مهاجمان مسلح بر مسجد امام زمان در منطقه خیرخانه در شمال شهر کابل، چهره‌ها و نهادهای داخلی و شماری از کشورهای خارجی نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‎اند.
مسئولیت حمله بر مسجد امام زمان را که در آن بیش از ۳۰ کشته شدند و نزدیک به ۹۰ نفر زخم برداشتند، داعش به دوش گرفته و اعلام کرده بود که چهار مهاجم مربوط به آن گروه این حمله را انجام داده‎اند.
در همین حال، ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وحدت و هم‌زیستی مردم افغانستان در جهان نمونه است و گروه‎های تروریستی نمی‌توانند با انجام حملات تروریستی این وحدت را نابود سازند.
ارگ در این اعلامیه از عالمان دینی سراسر جهان اسلام خواسته است که انزجارشان را نسبت به گروه‌های تروریستی نشان دهند تا مردم بتوانند در آرامش، مراسم عبادی‌شان را انجام بدهند.
ازسوی دیگر، شماری از مخالفان سیاسی حکومت وحدت ملی نیز با نشر پیام‌هایی گفته‎اند که مردم افغانستان باید وحدت خویش را حفظ کنند.
این چهره‎های مخالف حکومت همچنان دستگاه امنیتی را به ناتوانی در تامین امنیت و مدیریت متهم کرده و از مردم خواسته‎اند که برای دفاع از خویش آماده باشند.
محمد محقق عضو ائتلاف نجات در پیامی گفته است:« شما مردم در قالب بسيج‌هاى مردمى همیشه برای مقابله با هرنوع شرایط آمادگی داشته باشید، تا از وقوع چنین جنایات وحشتناک و حوادث خونین جلوگیری نمایید.»
آقای محقق حکومت را به بی‌توجهی به تامین امنیت شهروندان کشور متهم کرده است.
وی هراس‌افکنان را «لشکریان خوارج» در قرن بیست‌ویک، خوانده است.
عبدالرشید دوستم از دیگر سران ائتلاف نجات هم در پیامی این حمله را محکوم کرده و به خانواده کشته‌شدگان تسلیت گفته است.
وی بر وحدت و هم‌پذیری مردم تاکید کرده و گفته است که نباید این گونه حملات تروریستان، باعث اختلافات فرقه‌ای میان مردم افغانست شود.
محمد سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری هم در پیامی این حادثه را محکوم کرده و برای خانواده‌های کشته شدگان تسلیت گفته است.
آقای دانش از عالمان دینی کشور خواسته است که در برابر این‌ گونه جنایت‌های گروه‌های تروریستی خاموش نباشند.
امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی اما ضمن محکوم کردن این حمله، گفته است که تهاجم مسلحانه بالای مسجد امام زمان از سوی گروه طالبان انجام شده است.
او گفته است:« سال‌هاست من یادآور می‌شوم که داعش واقعی در افغانستان نیست. این‌هایی که زیر نام داعش کشتار می‌کنند، هسته‌ها و شبکه‌های طالبان‌اند که با گرفتن مزد بیش‌تر حملات بر هموطنان شیعه ما را سازمان می‌دهند.»
«محور مردم افغانستان» نیز با صدور اعلامیه‎ای رویداد روز گذشته را نکوهش کرده و برای خانواده کشته‌شدگان تسلیت گفته است.
در اعلامیه ائتلاف محور مردم آمده است که حکومت با نهادهای امنیتی برخورد سیاسی می‎کند و این برخورد باعث شده که سکتور امنیت ضعیف شود.
محور مردم افزوده است:« بازگشت به قانون و دست برداشتن از لجاجت سیاسی، تنها راه ترمیم آسیب‌هایی است که بر کل سیستم استخباراتی و امنیتی کشور وارد شده است.»
شماری از کشورها هم در پیوند به این رویداد واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.
جمهورری اسلامی ایران در واکنش به این رویداد آن را محکوم کرده و گفته است که گروه‌های تکفیری در تلاش آن هستند تا جنگ فرقه‎ای را در افغانستان شعله‌ور کنند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن این رویداد به خانواده کشته‌‌شدگان و حکومت افغانستان تسلیت گفته است.
جمهوری ترکیه هم ضمن محکوم‌کردن این رویداد خونین، گفته است که در مبارزه با تروریزم در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد.
واکنش‎های ملی و جهانی در حالی در برابر رویداد خونین دیروز کابل بیان شده است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل(یوناما) نیز این حادثه را «جنایت جنگی» خوانده است.
گفتنی است که حمله روز گذشته بالا مسجد امام زمان در ساحه قلعه نجارهای خیرخانه در شمال شهر کابل ۳۰ کشته و نزدیک به ۹۰ زخمی برجای گذاشت.
مسئولیت این رویداد خونین را گروه داعش با نشر اعلامیه‎ای در سایت «اعماق» به دوش گرفته است.

کودکی حیران و گیرمانده در رویداد هراس‌افکنانه دیروز کابل، در محوطه مسجد امام زمان

گفتنی است که از چندی بدین‌سو، مساجد و تکایا در بخش‌های از کشور و بویژه مناطق شیعه‌نشین هدف حملات انتحاری گروه‌های هراس‌افکن قرار می‌گیرند. برخی آگاهان بر این باور اند که گروه‌های تروریستی با راه‌اندازی چنین حملات از یک‌سو در پی تضعیف نظام هستند و از سوی دیگر می‌خواهند آتش نفاق مذهبی را در کشور شعله‌ور سازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا