آخرین اخبارافغانستانسیاست

محقق و خلیلی:

رویداد روز گذشته توسط هیئت مشترک بررسی شود

محمد محقق و محمد کریم خلیلی رهبران دو شاخه حزب وحدت در یک نشست خبری آمار تلفات رویداد خونین روز گذشته را در غرب کابل، بیش از ۷۰ کشته و بیش از ۸۰ زخمی بیان کرده و همچنان خواستار بررسی جدی آن رویداد توسط یک هیئت مشترک شدند.

محمد محقق و محمد کریم خلیلی رهبران دو شاخه حزب وحدت در یک نشست خبری آمار تلفات رویداد خونین روز گذشته را در غرب کابل، بیش از ۷۰ کشته و بیش از ۸۰ زخمی بیان کرده و همچنان خواستار بررسی جدی آن رویداد توسط یک هیئت مشترک شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، یک‌ روز پس از حمله مهاجمان مسلح بالای مراسم گرامی‌داشت از بیست‌ و پنجمین سالیاد شهید مزاری، امروز شنبه ( ۱۷ حوت) رهبران هردو شاخه حزب وحدت در یک نشست خبری حاضر شده و خواستار بررسی رویداد روز گذشته از سوی یک هیئت مشترک شدند.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، گفت که منابع مستقل آمار کشته‌های دیروز را ۷۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۸۰ تن اعلام کرده‌اند.
او افزود که در این رویداد رد پای مشکوکی وجود دارد و باید توسط یک هیئت مشترک از حکومت، مجلس نمایندگان و ستاد برگزاری مراسم بررسی شود.
بر اساس گفته‌های محقق، شماری از نیروهای امنیتی علی‌رغم تأکید سید محمد روشندل فرمانده پولیس کابل مانع بررسی ساختمان‌های اطراف محفل برگزاری مراسم شده بودند که بعداً از همین ساختمان‌ها بالای مراسم نیز تیراندازی صورت گرفته‌ است.
محقق از جامعه‌ جهانی خواست که در مورد این حمله سکوت نکرده و واکنش نشان دهد.
کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز در این نشست گفت که آنان بیش از ۱۵ روز روی برگزاری مراسم روز گذشته کار کرده‌اند و با تمام ارگان‌های امنیتی هماهنگی کرده‌ بودند.
خلیلی اضافه کرد: «ستاد برگزاری این مراسم نامه‌های رسمی به وزارت‌های داخله و دفاع ملی، گارنیزیون کابل، فرماندهی پولیس، حوزات امنیتی غرب کابل و زون امنیتی غرب کابل ارسال کرده و مسئولان امنیتی نیز به آنان اطمینان داده‌ بودند».
به گفته‌ خلیلی؛ مقام‌های امنیتی گفته‌اند که از چند ماه به این‌سو بالای تمام بلند منزل‌های اطراف مصلی شهید مزاری کنترول دارند و هیچ گونه نگرانی امنیتی وجود ندارد.
او علاوه کرد که اکنون تمام مسئولان اداره فعلی؛ از رییس جمهور تا سایر مسئولان بلندپایه دولتی مکلف اند تا در برابر مردم پاسخ‌گو باشند و مسئولان ارگان‌های امنیتی نیز مجازات شوند.
خلیلی نیز بر لزوم بررسی این رویداد تأ‌کید کرد و گفت: «حکومت و ارگان‌های امنیتی این رویداد را مانند رویدادهای قبلی کشور نشمارند، اگر باز در این رابطه اعمال و اغفال و غفلت کنند و یا اینکه ما را بخواهند اغفال کنند، به هیچ وجه قابل توجیه نیست».
او با بیان‌ این که از چند سال تاکنون همه جا برای مردم مسلخ شده است، اضافه کرد: «در این مدت اگر مردم ما به جاده می‌برایند، کشته می‌شوند، اگر مراکز آموزشی فرهنگی و فکری می‌روند کشته می‌شوند، اگر به محافل عروسی می‌روند، کشته می‌شوند واگر مراسم تجلیل و بزرگداشت از یک شهیدش را برگزار می‌کنند، مورد کشتار قرار می‌گیرند. معنای این کار چیست؟»
او علاوه کرد: «معنایش این است که مردم باید مُرده باشد وهیچ صدایی بلند نکنند که این کار برای ما قابل قبول نیست و مردم را وادار می‌کند که راه بالمثل را در پیش بگیرند».
روز گذشته مراسم سالیاد شهید مزاری با تیر اندازی و درگیری مهاجمان مسلح برهم خورد که در اثر آن بر بنیاد آمارهای رسمی نزدیک به ۳۰ نفر کشته شده و دست کم بیش از ۵۰ نفر زخم برداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا