آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

وزیر خارجه عربستان:

ریاض برکناری ولیعهد را تحمل نمی‌کند

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان می‌گوید که این کشور درخواست برکناری ولیعهد بن سلمان را تحمل نمی‌کند و این موضوع برای ریاض « خط سرخ » است.


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان می‌گوید که این کشور درخواست برکناری ولیعهد بن سلمان را تحمل نمی‌کند و این موضوع برای ریاض « خط سرخ » است.
به نقل از بی بی سی، آقای جبیر وعده داد کسانی که در قتل جمال خاشقجی دست داشته‌اند مجازات می‌شوند و از ترکیه خواست که درز اطلاعات راجع به جزئیات این پرونده را متوقف کند.
یک روز پیش از اظهارات آقای جبیر کنگره امریکا از دولت این کشور خواست با انجام تحقیقاتی مشخص کند که آیا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نقشی داشته است یا نه.
سناتور کورکر (جمهوری‌خواه) و سناتور باب منندز (دموکرات) رسماً از کاخ سفید درخواست کردند درباره احتمال دست داشتن ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی تحقیق بکند.
این در خواست که در چارچوب «قانون ماگنیتسکی» انجام شد، رییس جمهور امریکا را موظف می‌کند در ظرف ۱۲۰ روز روشن کند که آیا محمد بن سلمان در قتل روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه دست داشته است یا نه.
وزیر امور خارجه عربستان یک‌بار دیگر تاکید کرد که ولیعهد کشورش در قتل آقای خاشقجی نقشی نداشته و افزود: ما این را کاملاً روشن کرده‌ایم که تحقیقات ماهنوز در جریان است و ما افرادی را که در این موضوع مسئول هستند مجازات خواهیم کرد.
رسانه‌های امریکا گزارش داده‌اند براساس ارزیابی سی‌آی‌ای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا قتل فجیع آقای خاشقجی تنها با دستور ولیعهد عربستان ممکن بوده است.
با این همه آقای جبیر این گزارش‌ها را رد کرد و گفت این عملیاتی خودسرانه توسط عوامل اطلاعاتی عربستان بوده است.
در همین حال، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا که به دلیل پافشاری بر حفظ اتحاد با عربستان علی‌رغم قتل خاشقجی هدف انتقادات زیادی قرار گرفته روز چهارشنبه در حساب توییتری خود از عربستان بابت کاهش قیمت نفت تشکر کرد.
رییس جمهور امریکا، کاهش قیمت نفت را با «کاهش مالیات برای امریکا و جهان» مقایسه کرده و در این رابطه از عربستان سعودی قدردانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا