دسته بندی نشده

ریچارد بنت: وضعیت حقوق بشر در افغانستان وخیم تر شده است

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری مردم افغانستان با ارایه گزارش خود به ۵۲اُمین نشست شورای حقوق بشر نگرانی عمیق خود را نسبت به وخیم‌ شدن اوضاع حقوق بشری ابراز کرده است.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گزارش جدید خود را که از ماه جولای تا دسمبر ۲۰۲۲ را تحت پوشش قرار می‌دهد، منتشر کرد.

بنت با ابراز نگرانی عمیق در مورد گزارش‌های خشونت علیه زنان و دریافت اجساد زنان جوان که نشانه‌های تجاوز جنسی بر آن‌ها دیده شده، گفته است: گزارشگر ویژه در بازدید اخیرش شنیده است که دختر جوانی در روز روشن بدون هیچ گونه توضیح از سوی مقامات بالفعل گرفتار گردیده است، سپس مورد تجاوز قرار گرفته و بعداً به خانواده‌اش برگردانیده شده است. سپس آن دختر، که احتمالاً بر اثر ننگ و عاری که در برابر زنان و دختران قربانی تجاوز جنسی وجود دارد، دست به خودکشی زده است.

در این گزارش همچنان آمده است: از بیشتر از یک سال بدینسو، مرگ غیرطبیعی بیش از ۲۸۰ زن و کودک در رسانه‌ها گزارش داده شده است: حداقل ۷۵ مورد آن قتل عمد، ۱۳۰ مورد آن ناشی از جنگ‌ها و حملات انتحاری و بیش از ۲۰ مورد آن ناشی از خشونت خانوادگی بوده است.

با این حال، در مورد ۶۰ قضیه دیگر اصلاً سرنخی ارایه نشده است. حدس زده می‌شود که تعداد واقعی زنان و اطفال کشته شده می‌تواند بیشتر از این باشد، زیرا موارد زیاد آن گزارش داده نشده است.

بنت در رابطه به بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران در افغانستان چنین گفته است: هرچند مقامات طا-لبان ادعا می‌کنند که این تعطیلات جنبه موقتی داشته و به عوض آن‌که از موانع ایدیولوژیک نام ببرند، از موانع لوژستیکی یاد‌آوری می‌کنند، اما حقیقت این است که با گذشت هر روز درهای بیشتری به روی زنان بسته می‌شود که در واقع بهانه‌جویی و چشم‌پوشی آشکار از حقوق آن‌ها محسوب می‌شود.

بنت گفته است که محدودیت‌های اعمال شده در برابر زنان و دختران، توام با بحران اقتصادی و بشری منتج  به متوسل شدن به مکانیزم‌های منفی مقابله‌ کننده، از جمله ازدواج‌های اجباری و ازدواج اطفال شده است.

گزارش می‌افزاید تعداد گزارش‌هایی که با افسردگی و خودکشی پیوند دارد، به‌‌ویژه در میان دختران نوجوانی که از ادامه تحصیل منع شده‌‌اند، زیاد است.

گزارشگر ویژه در مورد پیامد‌های جدی بحران اقتصادی جاری بالای تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گفته است: تولید ناخالص داخلی طی سال‌‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به تعقیب همه‌گیری  ویروس کرونا (کووید – ۱۹) و خشکسالی دوامدار، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

همچنان طی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اقتصاد افغانستان رکود بیشتر یعنی ۳۰ – ۳۵ درصد را تجربه نموده است.

نمایندگان اقلیت‌ها در دیدار با گزارش‌گر ویژه در جریان سفر ماه اکتوبر اظهار داشته‌اند که آن‌ها «احساس می‌کنند به طور کامل از تمام روند‌های تصمیم گیری حذف شده اند» و شاهد «تمایل واضح به پشتونیزه ساختن کشور» هستند.

در گزارش آمده است: اقلیت ها در افغانستان هرگز از حمایت کامل حقوق بشری خود برخوردار نبوده‌اند و این امر به ویژه در مورد اقلیت‌های مذهبی صدق می‌کند.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرده است که چشم‌پوشی آگنده از تبعیض از حقوق اساسی بشری زنان و دختران را می‌توان معادل آزار و اذیت جنسیتی و جنایت علیه بشریت تلقی نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا