آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

رییس‌جمهور: عوامل فساد را شناسایی کرده‌ایم


رییس‌جمهور غنی در کنفرانس مبارزه با فساد اداری در سکتور دفاعی و امنیتی، امروز در کابل گفت که حکومت، عوامل فساد را شناسایی کرده‌ و نحوه‌ اجرای اصلاحات را تشخیص داده‌ است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای غنی که قبل امروز در کنفرانس مبارزه با فساد اداری در سکتور دفاعی و امنیتی صحبت می‌کرد، گفت:« اصلاحات در دستگاه‌های دفاعی و امنیتی تنها انتخابی است که داریم، و بدون آن نه امنیت تحقق خواهد یافت و نه هیچ برنامه انکشافی مهمی به تحقق خواهد رسید. ما عوامل فساد را شناسایی کرده‌ایم و نحوه اجرای اصلاحات را تشخیص داده‌ایم.»
وی در ادامه افزود:« ما با پشتیبانی مردم می‌توانیم دست استفاده‌جویان را از این دستگاه‌ها کوتاه کنیم.»
آقای غنی با اشاره به حادثه خونین در شهر هرات که در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند، گفت:« در سفرم به هرات، فاطمه قادریان( دختری که با همکارانش برای افغانستان افتخار آفرید، و چند روز بعد پدرش را در حادثه تروریستی بر «مسجد جوادیه» از دست داد، به من گفت:« من از تو یک درخواست ساده داشتم، و آن امنیت بود، اما تو در تامین آن ناکام ماندی!»
رییس‌جمهور افزود:« این دختر ما راست می‌گوید، اما با دریغ من در آنجا نمی‌توانستم به او توضیح بدهم که ساختار ناکارآمد مدیریتی در برخی از دستگاه‌های امنیتی ما، و ریشه دواندن فساد در آن، سبب ناکامی در این وظیفه سنگین است.»
آقای غنی علاوه کرد:« من چگونه به او توضیح بدهم که در این دو و نیم سال چقدر وقت گذاشته‌ام تا از دزدی نان سربازان جلوگیری کنم. ما فیصله کرده‌ایم تا غذای سربازان ما ششصد کالری بیش‌تر از غذای سربازان امریکایی باشد، زیرا آنان در شرایطی سخت‌تر می‌رزمند، اما وقتی از نزدیک با سربازان، بریدملان و افسران رده‌های مختلف رو در رو گفت‌وگو می‌کنم، می‌بینم که گاهی حتی نان ساده به آنان نمی‌رسد.»
وی اضافه کرد:« می‌پرسید این دزدی کار کیست؟ دزدی کار کسانی است که با واسطه و فشار زورمندان و سهام‌داران، و یا از راه فساد مقرر شده‌اند. چرا موضوع تدارکات این‌همه سبب اعتراض شده است؟ به دلیل این‌که در این دو و نیم سال زمینه اختلاس صدها میلیون دالر گرفته شده است.»
رییس‌جمهور غنی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اشاره به رویدادهای مرگبار اخیر در کشور، گفت«: علت عمده تغيير در شيوه‌های جنايت دشمنان، شكستی است كه آنان در جنگ رو در رو متقبل شده‌اند و اميد خود را به برنده شدن در ميادين نبرد از دست داده‌اند. آنان ديده‌اند كه سرعت عمل و نحوه تحرك نظامی ما نسبت به سال‌های قبل پيشرفتی كرده است كه آنان تصورش را هم نداشتند.»
آقای غنی پیرامون حادثه مرگبار در روستای میرزاولنگ ولایت سرپل نیز گفت:« فاجعه قتل عامی كه در ميرزاولنگ به دست دشمنان دين و وطن انجام شد، نشان داد كه دشمنان اين ملت، هيچ مرزی را به رسميت نمي‌شناسند، نه افغانيت، نه اسلاميت، و نه انسانيت.»
وی در ادامه گفت:« من خود را مانند هريك از شما در درد و ماتم يكايك خانواده‌های داغدار اين حادثه شريك می‌دانم و وعده می‌دهم كه فرزندان دلير ما در نيروهای دفاعی و امنيتی انتقام آنان را خواهند گرفت.»
گفتنی است که در کنفرانس امروز، تفاهمنامه همکاری در امر مبارزه مشترک با فساد اداری در سکتور دفاعی و امنیتی میان، لوی څارنوالی، وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیتی ملی، در حضورداشت رییس‌جمهور غنی، طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی و معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا