آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

رییس‌جمهور غنی: نقشه باستان‌شناسی افغانستان به تحقیق نیاز دارد

محمد اشرف‏ غنی رییس‏ جمهور افغانستان در همایش علمی بزرگداشت از داکتر احمد علی کهزاد می‏گوید، نقشه باستان شناس کشور نیاز به تحقیق دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس‏ جمهور غنی با ستودن کارنامه علمی داکتر کهزاد گفت: افغانستان از گذشته‏‌ها به عنوان مرکز تمدن و ابتکارات فرهنگی باقی مانده که برای استناد تاریخی آن تحقیق و آثار علامه احمد علی کهزاد بسیار با ارزش است.
آقای غنی که در سیمینار علمی و تحقیقی علامه کهزاد در ارگ صحبت می‌کرد افزود: بعد از مرحوم علامه کهزاد علم باستان شناسی تغییر کرده و ضرورت این دیده می‌شود تا نقشه باستان شناسی کشور از نو تحقیق شود.
به گفته آقای غنی پیش از علامه کهزاد، تاریخ باستان شناسی افغانستان یک افسانه بود اما پس از کهزاد این تاریخ با اسناد و تحقیق استوار شده است.
تاکید محمد اشرف غنی این است که باید برای آوردن تغییر در نقشه باستان شناسی، ضرورت است تا از طریق مراجع علمی یک هیئت جمع شود و در باره نقشه باستان شناسی، تحقیق کند.
احمد علی کهزاد تاریخ‎نگار برجسته کشور در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در کابل به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۲خورشیدی درگذشت.
او از جمله تاریخ‎نگاران و فعالان سیاسی برجسته صد سال اخیر کشور به شمار می‎رود و در تحولات دهه چهل خورشیدی، در فرایند تغییر نظام شاهی مطلقه به شاهی مشروطه، نقش برجسته‎ای داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا