آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس‏ جمهور در گفت‏‌وگو با طالبان چه را کتمان می‌‏کند؟

در روز‏های عید که ایام آتش‏‌بس میان حکومت و گروه طالبان بود، این باور وجود داشت که ریاست‏ جمهوری و حلقه نزدیک‏ به وی، مسایلی را در حوزه صلح با طالبان از سایر جریان‏‌ها و جناح‏‌های سیاسی پنهان می‏‌کند.



مذاکره و صلح با گروه طالبان، گفتمان غالب در سیاست افغانستان است و به نظر می‏رسد که حکومت وحدت ملی پیش از انجام برگزاری انتخابات ریاست‏ جمهوری در جوزای سال آینده با طالبان کنار می‏آید.
محمد اشرف غنی از دیر زمانی بدین‌سو یک سره روی این حرف تاکید دارد، برای مذاکره و صلح با طالبان اجماع داخلی شکل گرفته است و در تازه‌ترین مورد هم روز گذشته در دیدار با علما در ارگ، گفت که برای پایان جنگ در افغانستان و آشتی با طالبان اجماع جهانی نیز شکل گرفته است و آتش‏ بس با طالبان نشان می‏دهد که صلح در کشور امکان پذیر است.
چندی پیش رییس‏ جمهور غنی در خصوص مذاکره و گفت‏وگو با طالبان در ارگ با بزرگان سیاسی و جهادی نشست مشورتی داشت و سخنگوی رییس‏ جمهور در این ارتباط گفت که تمامی شرکت کنندگان در این نشست موافق صلح با طالبان بودند و هیچ دیدگاه مخالف وجود نداشت.
اما یک منبع به خبرگزاری دید گفته بود که برخی از بزرگان جهادی در نشست با رییس‏ جمهور روی چگونگی مذاکره با طالبان اختلاف داشتند و تاکید می‏کردند که رییس‏ جمهور در بحث صلح با طالبان از دیگر آدرس‏ها و جریان‏های سیاسی مشوره نمی‏گیرد. انحصار گرایی اشرف غنی در ارگ سبب شده است تا حتی در مورد مذاکره با طالبان هم اجماع داخلی شکل نگیرد.
به تازه‏گی رهبران ارشد «ایتلاف ملی برای نجات افغانستان» با انتقاد از عملکرد حکومت در باره مذاکره با طالبان گفتند که ریاست‏ جمهوری می‌بایست در ارتباط به مذاکره با طالبان دیدگاه بزرگان سیاسی را بگیرد. رهبران این ایتلاف بزرگ سیاسی از ریاست‏ جمهوری خواسته است که برای مذاکره با طالبان از جنرال دوستم معاون اول رییس ‏جمهور استفاده شود و به باور این ایتلاف، جنرال دوستم شناخت درستی از گروه طالبان دارد و اگر حکومت در هماهنگی با این جنرال، با طالبان گفت‏وگو کند تاثیرات موثر خواهد داشت.
عطا محمد نور، محمد محقق و جنرال دوستم که از اعضای رهبری ایتلاف ملی برای نجات افغانستان هستند در شهر انقره پایتخت ترکیه باهم دیدار و گفت‏وگو کردند و گفتند که ریاست‏ جمهوری حتی در حوزه مذاکره با طالبان انحصار گرایی دارد.
این ایتلاف بزرگ سیاسی در خصوص محل گفت‏وگو با طالبان پیشنهاد کرده است یک کشور بی‌طرف باید میزبان گفت‏‌وگوی طالبان و حکومت افغانستان باشد.
اعتراض اعضای رهبری ایتلاف ملی برای نجات افغانستان به این معنا است که برای چگونگی صلح با طالبان رییس‏ جمهور غنی به دیگر دیدگاه‏ها اهمیت نمی‌‏دهد و از جانب دیگر می‏توان گفت رییس‏ جمهور در امر گفت‏وگو با مخالفان مسلح دولت اموری را کتمان می‏کند.
اعضای ایتلاف ملی بری نجات افغانستان بدون شک از چهره‏های شاخص سیاست افغانستان هستند و شاکی بودن آن‌ها در امر چگونگی صلح با طالبان، نشان می‏دهد که ریاست‏ جمهوری در مسایل ملی و حیاتی کشور تک‏روی می‏کند.
در روز‏های عید که ایام آتش‏بس میان حکومت و گروه طالبان بود، این باور وجود داشت که ریاست‏ جمهوری و حلقه نزدیک‏ به وی، مسایلی را در حوزه صلح با طالبان از سایر جریان‏ها و جناح‏های سیاسی پنهان می‏کند.
ریاست‏ جمهوری شورای عالی صلح را که مسئولیت گفت‏وگو با طالبان را دارد، از جزییات مذاکره با طالبان دور نگه می‏دارد.
فرامروز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا