آخرین اخباراجتماعافغانستانمصاحبه

رییس اتحادیه دوا فروشان: مقررات دست‌وپاگیر سبب بی‌علاقگی تاجران به واردات دوا شده است

خبرگزاری دید: اخیراً به تبع تورم، بهای ادویه نیز در بازار افزایش چشم‌گیر داشته و از جانب دیگر بعضی اقلام دارویی کمیاب و در مواردی کاملاً نایاب شده است. در این خصوص، اسدالله کاکر رییس اتحادیه دوا فروشان افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری دید، شکایات تاجران، دلایل افزایش نرخ ادویه و وضعیت بازار دوا را به گونه مشرح بیان کرده است.

مصاحبه از رسول شهزاد
خبرگزاری دید: در وضعیت کنونی بازار دوا در کشور چگونه است؟
کاکر: دوا در صدر مواد اولیه در کشور است، ولی متاسفانه ما در کشور دوا نداریم و متکی به واردات هستیم. تولیدات ما ۵ درصد ارزیابی شده که مواد خام آن هم از خارج وارد می‌شود. با وجود مشکلات زیادی که در کشور وجود داشته و واردات نیز با مشکلات زیادی مواجه بوده، اتحادیه دوا فروشان و تاجران مارکیت‌ها را سر پا نگهداشته و دوا در بازارها موجود است. حتا در دوران همه‌گیری کرونا ما دوای کافی در بازار داشتیم، در حالی که تمام کشورها صادرات دوا را به کلی متوقف کرده بود، ولی ما توانستیم نیازهای مردم را تامین کنیم.
خبرگزاری دید: آیا دواهای مورد نیاز مردم در افغانستان وجود دارد؟
کاکر: دوا در بازار موجود است، دوایی که به طور عام معمولاً در بازارها یافت می‌شود ولی مشکل دواهای خاص است که اصلاً در کشور یافت نمی‌شود. تاجران نیز از واردات دوا دل‌سرد هستند؛ زیرا قوانینی که بر واردات وضع شده زمان‌گیر است و این امر باعث دل‌سردی آنها شده است.
خبرگزاری دید: در این اواخر برخی از گزارش‌ها نشر شده بود که گفته می‌شد امارت اسلامی واردات و فروش دواهای ضد بارداری را در کشور ممنوع کرده است شما در جریان هستید؟
کاکر: ما هم این اخبار را دیدیم، ولی تاکنون مکتوبی از طرف امارت اسلامی به ما نرسیده است که فروش و واردات دواهای ضد بارداری‌ را منع کرده باشد، گفته می‌شود که در برخی از شفاخانه‌ها و کلینیک‌های دولتی این دستور داده شده است ولی به صورت کتبی به اتحادیه دوا فروشان چیزی نیامده است.
خبرگزاری دید: پیشتر برخی از تاجران ادویه و دوا فروشان می‌گفتند که واردات دوا دچار مشکلاتی در مرز است و در مواردی دواهایی که وقتش کم است در مرز متوقف می‌شود، آیا این مشکل حل شده است؟
کاکر: شرکت‌های تولیدی نمی‌توانند دوای مورد نیاز را تامین کنند و ما نیاز داریم تا دوا وارد کنیم که در واردات نیز مشکلات وجود دارد، ما با مسئولان امارت در این خصوص صحبت کردیم که دواهایی که نیاز دارد تا زود به یخچال‌ها برسد، اجازه ورود بدهند تا خراب نشود و همچنان پول تاجر از گردش باز نماند. یکی از مشکلات دیگر واردات دوا بلند بودن تکس است. پیش از این تکس کمتر بود و دواها در بازار ارزان‌تر از امروز فروخته می‌شد. حال که مالیات بر واردات زیاد است، قیمت دوا نیز افزایش یافته است.
خبرگزاری دید: در مورد قاچاق دوا به کشور چی اقدامات روی دست گرفته‌اید، چون برخی از دواخانه‌ها می‌گویند که وقتی مشکلات بر واردات دوا زیاد شده، افرادی هستند که دوای بی‌کیفیت را از راه قاچاق در بیک‌ها وارد می‌کنند؟
کاکر: ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم تا دوای بی‌کیفیت را وارد کند، ما از طا-لبان خواستیم که چنین افراد را مجازات کنند تا دیگران عبرت بگیرند. طوری که پیشتر گفت که وضع قوانین سختگیرانه باعث افزایش مشکلات شده است در این مورد نیز صدق می‌کند، وقتی که مالیات افزایش یافته و تاجران نمی‌توانند سود بگیرند و همچنان دوای شان در مرز متوقف می‌شود، این امر باعث می‌شود تا افرادی دست به قاچاق دوا بزنند. ما اگر بخواهیم از قاچاق دوا جلوگیری کنیم باید برای واردات سهولت ایجاد کنیم. قوانین جهانی که در مورد واردات دوا وضع شده است در یک کشور مثل افغانستان که آن دستگاه‌های پیشرفته چک دوا را ندارد و همچنان متخصصان آن را ندارد قطعاً مشکلات را افزایش می‌دهد که زمینه را برای قاچاقبران فراهم می‌سازد.
خبرگزاری دید: برخی از تولید کنندگان می‌گویند که واردات تولیدات مشابه باعث رکود کارشان شده است در صورتی که ما یک قلم دوایی را تولید می‌کنیم، همان دوا با همان کیفیت و قیمت از کشورهای دیگر وارد می‌شود، در چنین وضعیت رویکرد اتحادیه با واردات کالاهای مشابه چه است؟

کاکر: ما در افغانستان ده هزار قلم دوا نیاز داریم ولی متاسفانه شرکت‌های تولیدی فقط ۵ در صد از این دواها را تولید می‌کنند و ۹۵ درصد را باید وارد کنیم. از امارت اسلامی می‌خواهیم تا از تاجران حمایت کند، به تاجران زمین توزیع کند و امکانات را برای شان فراهم کند تا در آینده کارخانه‌های تولیدی بیشتر شود و ما بتوانیم روی پای خود ایستاد شویم. در‌ مورد واردات دواهای مشابه نیز‌ ما اقدامات جدی را انجام می‌دهیم و اجازه واردات کالای مشابه را نمی‌دهیم، ولی ما بازهم دچار مشکل هستیم همین ۵ درصد که از سوی شرکت‌های تولیدی تامین می‌شود تمام مواد خام آن وارداتی است، پس یک‌ کشور کاملاً مصرفی هستیم و نیاز به واردات داریم با آن هم ما اجازه نمی‌دهیم دارویی که در کشور تولید می‌شود وارد شود.
خبرگزاری دید: چرا دوا در مرز متوقف می‌شود و توقف ادویه چی پیامدی دارد؟
کاکر: برخی مشکلات در واردات دوا در مرزها وجود دارد که امارت اسلامی باید برای حل این مشکل اقدام جدی نماید. امارت اسلامی باید در عرصه تورید دوا توجه داشته باشد به ‌خاطری این که زمانی، دوا در گمرکات چهار تا ۵ ماه متوقف می‌ماند سه ضرر جدی دارد:
اول: ضرر به تاجر است که پولش بسته می‌ماند و از گردش باز می‌ماند و این مسدود شدن دوا باعث دل‌سردی تاجران می‌شود که دیگر در این مورد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
دوم: ضرر دوم به خود دولت است که با توقف سرمایه مالیات کمتر می‌گیرد. زمانی که دوا در مرز متوقف می‌شود و چندین ماه بعد نوبت می‌رسد دولت هم نمی‌تواند مالیات بگیرد.
سوم: ضرر سوم آن به مردم است که با کمبود دوا در بازارها مواجه می‌شوند و در این زمان قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. امارت اسلامی باید مالیات را کاهش بدهد به خاطری که ما شاهد هستیم در جهان وقتی که شرکت‌ها واردات می‌کنند دولت‌ها به آن‌ها سب‌ساید می‌پردازند و به همین دلیل ملت ضرر نمی‌کند، اگر مالیات بلند باشد تاجران قیمت کالا را بلند می‌برند که مردم متحمل ضرر می‌شوند. مالیات و کمبود دوا به دلیل توقف در مرز آسیب جدی به مردم وارد می‌کند.
خبرگزاری دید: تشکر
کاکر: از شما هم ممنون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا