آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

رییس جمهورغنی: غصب زمین برای مردم قابل قبول نیست

محمداشرف غنی که در مراسم برنامه افتتاح «انکشاف نظام زمین‌داری در افغانستان» در ارگ صحبت می‌کرد، بر حفاظت از املاک عامه و دولتی کشور تاکید کرد و افزود، دیگر اجازه نمی‌دهد که زمین‌های دولتی غصب شود.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی در سخنرانی‌اش گفت که باید از املاک دولتی استفاده اعظمی شود و هیچ زمین دولتی مربوط وزارت و یا نهاد دیگری نیست، بلکه ملکیت مردم افغانستان است.
آقای غنی افزود: میلیون‌ها جریب زمین افغانستان غصب شده است و این برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. باید از آن‌ها حفاظت شود.
او با اشاره به این مساله که هر شهروند حق زندگی در هرگوشه کشور را دارد، افزود:« منابع ما برای مردم ما است نه برای یک اقلیت و نه برای غاصبین و هر نوع مقاومت را در این مورد می‌شکنیم.»
به گفته وی، قرار است که مانند کود جزایی افغانستان، تمام امور اراضی کشور نیز تحت یک قانون واحد درآورده شود:« هدف ما این است که یک کود واحد اراضی تمام امور اراضی افغانستان را تامین کند و هر افغان بفهمد که حقوق و وجایب‌اش چیست…این زود عملی می‌شود.»
رییس جمهور غنی با اشاره به مهاجرین در خارج از کشور گفت: کشوری‌که بیش از ۵ میلیون مهاجر دارد در واقع نا تکمیل است و باید برای برگشت آن‌ها زمینه را مساعد کرد که حق اولویت آن‌ها داشتن یک سرپناه است و دولت به صورت شفاف برای آن‌ها زمین دولتی را توزیع خواهد کرد و برنامه‌هایی را در این مورد روی دست گرفته است.
حکومت در حالی از نظام زمین‌داری در کشور حرف می‌زند که بر اساس آمار اداره اراضی، نزدیک به ۱٫۳ میلیون جریب زمین غصب شده است.
از این میان نزدیک به یک میلیون آن زمین‌های دولتی و متباقی املاک شخصی است که توسط ۱۵هزار و ۸۳۱ نفر غصب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا