آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور امریکا بر تکمیل هرچه زودتر روند خروج از افغانستان تاکید کرد

رییس جمهور امریکا می گوید که این کشور در مسیر کامل کردن عملیات خروج غربی‌ها و همکاران افغانستانی آنها از کابل تا ضرب‌الاجل ۳۱ اگست است، تصمیمی که علی‌رغم درخواست متحدان امریکا برای تمدید این ماموریت اعلام می شود.


به نقل از بی بی سی، رسانه‌های امریکایی در ساعات اخیر گزارش داده‌اند که برخی از نیروهای امریکایی اکنون کابل را ترک کرده‌اند.
یک مقام وزارت دفاع امریکا به سی ان ان گفته است که خروج برخی از سربازان امریکایی پیش از ضرب الاجل ۳۱ اگست «بر این ماموریت تاثیری نمی‌گذارد».
آقای بایدن می‌گوید حداقل ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر از کابل، که ۹ روز قبل به دست طالبان افتاد، خارج شده‌اند.
طالبان با هرگونه تمدید ضرب الاجل ۳۱ اگست برای خروج نیروهای امریکایی مخالفت کرده است.
آقای بایدن گفت: «طالبان گام هایی برای کمک به خارج کردن افراد ما برداشته است» و افزود که قضاوت جامعه جهانی به عملکرد طالبان بستگی خواهد داشت.
او گفت: هیچ کس روی حرف های طالبان حساب نخواهد کرد.
او بعد از شرکت در اجلاس گروه ۷ که موضوع آن بحران افغانستان بود سخنرانی می‌کرد. بریتانیا و سایر متحدان، امریکا را ترغیب کرده اند ورای ۳۱ اگست در کابل بماند تا پروازهای خروجی بیشتری انجام شود.
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که ریاست نشست گروه ۷ را به عهده داشت، گفت که بریتانیا «تا آخرین لحظه» به خارج کردن مردم ادامه خواهد داد. او همچنین طالبان را ترغیب کرد به افغان ها اجازه دهد بعد از این ضرب الاجل هم خارج شوند.
اورزولا فن در لاین رییس کمیسیون اروپا در این نشست گفت که رهبران گروه ۷ توافق کردند که این وظیفه اخلاقی ماست که به مردم افغانستان کمک کنیم و تا جایی که شرایط اجازه می دهد از آنها حمایت کنیم.
تقریباً شش هزار سرباز امریکایی و بیش از هزار سرباز بریتانیایی برای تامین امنیت میدان هوایی کابل تلاش می‌کنند تا شهروندان غربی از جمله دیپلمات‌ها و افغان های واجد شرایط را خارج کنند.
گروه کوچکتری از نیروهای سایر اعضای ناتو از جمله فرانسه، آلمان و ترکیه هم آنجا حضور دارند.
روند تخلیه شتاب گرفته است به طوری که بیش از ۲۱ هزار نفر از روز یکشنبه آنجا را ترک کرده اند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیشتر در روز سه شنبه گفت که این گروه احتمالاً با تمدید ضرب‌الاجل موافقت نخواهد کرد و راه ورود مردم را به میدان هوایی سد بند خواهد کرد.
او به خبرنگاران گفت که این خطر هست که مردم در میان هرج و مرج جانشان را از دست بدهند.
با این حال معلوم نیست جلوگیری از خروج شهروندان افغان شامل کسانی که مدارک کامل سفر دارند می شود یا نه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا