آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

رییس جمهور باید ابهام خلق نکند

این گونه سخنان رییس جمهور غنی بدون شک مردم را نگران می‏سازد و افکار عمومی کشور را نسبت به برگزاری انتخابات و نتایج آن دل‏سرد می‏‌کند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور روز گذشته در مورد اداره موقت گفت که طرح ایجاد حکومت موقت در بیرون از کشور ریخته شده و در افغانستان جواب نمی‏دهد. البته ریاست جمهوری بار‏ها در مورد طرح شکل‌گیری اداره موقت اعلام مخالفت کرده است. رییس جمهور غنی باری گفته بود که « هرگز تن به ایجاد حکومت موقت نمی‏دهد»
رییس جمهور غنی در ادامه صحبت‏هایش گفت که ایران، پاکستان و روسیه حق ندارند برای ما در افغانستان رییس جمهور تعیین کنند.
روشن نیست که مراد رییس جمهور غنی حمایت احتمالی این کشور‏ها از یک نامزد مشخص انتخابات ریاست جمهوری است یا این‏ که طرح حکومت موقت را ایران، پاکستان و ورسیه ریخته‏اند.
ایجاب می‏کند که ریاست جمهوری در این مورد به گونه روشن صحبت کند و در عین حال ابهام خلق نکند. این گونه سخنان رییس جمهور غنی بدون شک مردم را نگران می‏سازد و افکار عمومی کشور را نسبت به برگزاری انتخابات و نتایج آن دل‏سرد می‏سازد.
رییس جمهور غنی باید توضیح بدهد که کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی این سه کشور حمایت می‏شود تا به ریاست جمهوری برسد.
ارگان‏های کشفی اگر اسنادی در اختیار دارند که ایران، پاکستان و روسیه از کدام نامزد در انتخابات حمایت می‏کنند، باید با مردم شریک بسازد و به دادگاه بکشاند.
ریاست جمهوری و دستگاه قضایی مسئولیت دارند که قانون را تطبیق کنند و مبهم سخن نگویند. رییس جمهور به عنوان حافظ قانون اساسی و رییس دولت، ‌وظیفه دارد که قانون را تطبیق کند. هیچ کس باید فوق حاکمیت قانون نباشد. هر کس که قانون‌شکنی کرده است، ولو این که نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد، باید به دادگاه کشانده شود.
از دیر زمانی است که برخی از حلقات سیاسی در کشور، خواهان ایجاد طرح حکومت موقت هستند. شماری از رهبران احزاب سیاسی در اجلاس مسکو نیز روی شکل‌گیری اداره موقت تاکید کردند.
شاید مراد رییس جمهور غنی از نشست مسکو باشد که در آن روی شکل‌گیری حکومت موقت پافشاری شد اما، رییس جمهور غنی بایستی به گونه روشن سخن بگوید و حداقل در این مورد ملاحظه‏ای نداشته باشد.
مسئولیت ریاست جمهوری این است که مصلحت اندیشی ننماید.
قرار است در ۲۹سرطان سال آینده، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. اگر قرار باشد که رییس جمهور افغانستان را یک کشور دیگر انتخاب کند و یا حکومت موقت شکل بگیرد، مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و حکومت آینده شان دل‏سرد خواهند شد.
تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ برای هفت پشت مردم افغانستان کافی است. انتخاباتی که نتیجه آن با پادرمیانی وزیر پیشین خارجه امریکا، حکومت وحدت ملی شد. مردم می‌پرسند که آیا رییس جمهور حکومت وحدت ملی نیز از سوی امریکایی‌ها گماشته شده است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا