آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس جمهور غنی از صلاحیت‌‏هایش سوءاستفاده می‌کند؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عزل و نصب در کابینه یک امر معمول است، اما حرف اساسی این است که حکومت نباید از چنین روندی استفاده سیاسی و انتخاباتی نماید.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور از دید احزاب سیاسی و دسته‏های انتخاباتی متهم است که از صلاحیت‌‏هایش استفاده انتخاباتی وسیاسی می‏کند. به تازگی شماری از اعضای مجلس نمایند‏گان مدعی‏اند که عزل و نصب‏ مقامات ارشد حکومتی توسط ریاست جمهوری با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انگیزه انتخاباتی دارد.
برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‏گویند که افراد نزدیک به رییس جمهور غنی در کابینه جا‏ به جا می‏شوند.
نمایند‏گان مجلس تاکید کرده‏اند که اگر این پروسه همچنان ادامه یابد، موجب خواهد شد تا افغانستان به سمت بحران برود. این روز‏ها دیده می‏شود که پروسه عزل و نصب در حکومت به گونه بی‌سابقه افزایش یافته است.
با نزدک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، عزل و نصب در کابینه یک امر معمول است، اما حرف اساسی این است که حکومت نباید از چنین روندی استفاده سیاسی و انتخاباتی نماید.
به تازگی محمد حنیف اتمر نامزد دسته انتخاباتی« صلح و اعتدال» به رییس جمهور غنی هشدار داده و گفته ریاست جمهوری از صلاحیت‏هایش استفاده سیاسی و انتخاباتی می‏کند.
آقای اتمر رییس جمهور غنی را متهم ساخته است که زمینه تقابل دسته‏های انتخاباتی را فراهم کرده است.
گفته‏ می‏شود که نزدیک به ۱۲ تن چهره‌های نزدیک به حنیف اتمر از سوی حکومت از موقف‏های دولتی شان برکنار شده‏اند. اتمر به تازگی در یک نشست خبری گفته که رییس جمهور غنی متحدان دسته انتخابتی «صلح و اعتدال» را از نهاد‏های دولتی یا برکنار می‏کند ویا هم ناگزیر به استعفا.
البته در شب و روزی که محمد حنیف اتمر از کرسی مشاور شورای امنیت ملی کشور کنار رفت و اعلام کرد که از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، گزارش‌هایی وجود داشت که حکومت نزدیکان آقای اتمر را از بدنه حکومت پاکسازی می‏کند.
براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
بسیاری از دسته‏های انتخاباتی خواهان متوقف روند عزل و نصب در کابینه شده‏اند. به باور احزاب سیاسی حکومت با تقرر افراد وابسته به خود سعی دارد برای انتخابات ریاست جمهوری تیم سازی نماید.
رییس جمهور غنی به تاز‏گی وحید عمر از سخنگویان حکومت پیشین را با اختیارات فراوان به عنوان مشاور ارشد حکومت در امور روابط عامه و استراتژیک مقرر کرده است.
احزاب سیاسی از دیر زمانی است که می‏گویند حکومت با استفاده از امکانات دولتی و صلاحیت‏هایش بهره‏برداری انتخاباتی می‏کند. در مورد سفر‏های ولایتی رییس جمهور غنی دقیقا چنین باوری وجود دارد.
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و رهبری حکومت کنونی باید متوجه روند عزل و نصب در کابینه باشد. در صورتی که ریاست جمهوری همچنان از امکانات دولتی استفاده نماید، بدون شک دسته‏های انتخاباتی بیشتر از این باهم درگیر خواهند شد و پیامد‏های بسیار خطرناک در پی خواهد داشت.
تا این جای کار حکومت متهم است که از صلاحیت‏های حقوقی و قانونی‏اش استفاده سیاسی می‏کند. در ارتباط به حضور امرالله صالح در جلسات حکومتی هم کلی پرسش متوجه حکومت است.
سخنگویان ریاست جمهوری می‏گویند که آقای صالح متخصص امنیتی ریاست جمهوری است.
متهم شدن رییس جمهور غنی به سوءاستفاده از امکانات دولتی امر تازه نیست. در چهار سال عمر حکومت وحدت ملی، احزاب سیاسی و حتی اعضای ارشد حکومت نیز رییس جمهور غنی را متهم به انحصار گرایی قدرت کردند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا