آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ و دانشمدیریت فرهنگی

رییس جمهور غنی برای آرامگاه چشتی در هند نامه نوشت و تحفه فرستاد

رییس جمهور غنی به آرامگاه خواجه معین‌الدین چشتی نامه نوشته و چادری به عنوان هدیه به آرامگاه او در شهر اجمیر هند فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری دید، طاهر قادری، کاردار سفارت افغانستان در هند می‌گوید که این اقدام رییس جمهور نشان‌دهنده عمق روابط فرهنگی بین دو کشور است.
غنی در این نامه نوشته است که به عنوان شاگرد طریقه صوفی برای ۵۰ سال شیفته شخصیت و تأثیرگذاری کارکردهای معین‌الدین چشتی شده است.

خواجه معین‌الدین چشتی در سال ۱۱۴۲ میلادی در چشت هرات زاده شد و سپس به هند رفت و در آن‌ جا طریقه چشتیه را اساس گذاری کرد.
محمداشرف غنی افزوده است که طریقه چشتی در اوج شکوفایی در افغانستان قرار دارد و مکتب صوفیه سبب شده است که آدمیانی از مدنیت و فرهنگ‌های مختلف گرد یک حلقه جمع شوند.
سلمان چشتی، رییس بنیاد چشتی در تماس تیلفونی به کاردار سفارت افغانستان در هند گفته است که این هدیه رییس جمهور غنی به عنوان «یادگار افغانستان» همیشه در معرض دید مردم و پیروان طریقه چشتی قرار خواهد گرفت.
طاهر قادری می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ سفارت افغانستان در دهلی برنامه‌ای را تحت عنوان «هرات؛ پلی میان اجمیر و چشت» در سالون فرهنگی سفارت با اشتراک صوفیان از هر دو کشور برگزار کرده بود و زمینه سفر شماری از صوفیان هند به چشت شریف در هرات را فراهم کرد.
به گفته طاهر قادری، محمد اشرف غنی نخستین رییس جمهور از افغانستان است که برای بیت چشتی نامه می‌نویسد و هدیه فرستاده است. پیش از این، باراک اوباما، رییس جمهور پیشین امریکا و چند رهبر دیگر جهان نیز چنین کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا