آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی: خروج «غیر مسئولانه» شوروی، افغانستان را وارد جنگ داخلی کرد

رییس جمهور اشرف غنی در پیامی به مناسبت ۳۲ اُمین سالگرد خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان، گفت که خروج غیرمسئولانه نیروهای شوروی و بی‌تدبیری در مورد آینده کشور، افغانستان را وارد جنگ داخلی چند بُعدی کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی امروز یکشنبه(۲۶ دلو) که مصادف است با ۳۲ اُمین سالگرد خروج ارتش سرخ از کشور در پیام ویدئویی گفت که دلیل اصلی شکست شوروی، وحدت ملی و صف واحد نیروهای آزادی‌خواه و مجاهدین افغانستان بود.
رییس جمهور با اشاره به روند صلح گفت که فرصتی برای تأمین صلح و پایان جنگ در کشور فراهم شده است و مردم افغانستان می‌توانند با تدبیر و یکپارچگی به صلح برسند.
وی گفت که در آن زمان، حضور نیروهای ارتش سرخ در افغانستان از سوی جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، کنفرانس کشورهای اسلامی و تمام جهان، اشغال خوانده شد و این حضور را نکوهش کردند و از آزادی‌خواهی مردم افغانستان پشتیبانی کردند.
رییس جمهور: هدف از جهاد برحق مردم ما این بود که پس از خروج نیروهای شوروی، در افغانستان یک نظام به خواست ملت به میان بیاید تا نهادهای ملی و نظامی را تقویت و از آنان حفاظت کند. اما، به دلیل این که خروج نیروهای شوروی مسئولانه نبود و هیچ تدبیری برای آینده کشور در آن در نظر گرفته نشده بود، افغانستان به یک جنگ داخلی چند بُعدی داخل ساخته شد که در نتیجه آن، نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای افغانستان از هم پاشید.
آقای غنی با بیان اینکه دلیل اصلی شکست قشون سرخ، وحدت ملی و صف واحد نیروهای آزادی خواه و مجاهدین افغانستان بود، افزود: اکنون برای افغانستان فرصت ختم جنگ و رسیدن به صلح فراهم شده است. صلحی که در آن نهادهای نظامی و ملکی ما حفظ و بیشتر از پیش تقویت گردد، صلحی که اطفال، زنان، جوانان و تمام اقشار محروم افغانستان از آن مستفید شوند.
رییس جمهور غنی در ادامه بیان داشت، زمانی تمام مبصرین شرقی و غربی به این باور بودند که شوروی به اشغال در افغانستان خاتمه نمی‌دهد و مبارزه ملی ملت افغانستان به نتیجه نمی‌رسد، اما ما با شکست دادن به قشون سرخ، این نظر را غلط ثابت نمودیم.
وی افزود: حالا هم، تدبیر، وحدت و یکپارچگی ما این نظر را که گفته می‌شود افغانستان به صلح نخواهد رسید، غلط ثابت خواهد کرد. ما به صلح خواهیم رسید، به صلح دوامدار، صلحی که در آن عزت هر افغان نهفته باشد.
گفتنی است که ۳۲ سال پیش ارتش سرخ شوروی سابق پس از ده سال حضور نظامی در افغانستان به تاریخ ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ خورشیدی افغانستان را ترک کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا