آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس جمهور غنی منزوی شده است

جدا از چهره‏ها و جریان‏های سیاسی، حتی ایالات متحده امریکا نیز با طرز تلقی آقای غنی موافق نیست. امریکا بیشتر از حکومت افغانستان برای رسیدن به توافق با گروه طالبان عجله دارد.

در پایان عمر حکومت وحدت ملی قرار داریم. بر بنیاد قانون اساسی، پس از اول جوزا موعد قانونی حکومت کنونی به پایان می‏رسد. مخالفان سیاسی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تاکید دارند که پس از اول جوزا حکومت نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و مشروعیت ندارد.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، چندی پیش در مراسمی در بلخ گفت که اجازه نمی‌دهیم پس از اول جوزا رییس جمهور غنی به کار خود دادمه دهد.
امروز پنچ سه شنبه ۲۷ حمل یک بار دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام کرده اند که پس از اول جوزا، ادامه کار حکومت کنونی قابل قبول نیست.
اینکه سرانجام در این جدال رییس جمهور غنی پیروز می شود یا احزاب سیاسی هنوز روشن نیست. آقای غنی دوست دارد پس از اول جوزا نیز به عنوان رییس جمهور کشور به کار خود ادامه دهد.
اما دیده می‌شود که رییس جمهور غنی به طور کلی منزوی شده و به انزوا رفته است.
به طور مشخص هم در بحث انتخابات ریاست جمهوری و هم در بحث روند گفت‏وگوی‏های صلح با طالبان.
جدا از چهره‏ها و جریان‏های سیاسی، حتی ایالات متحده امریکا نیز با طرز تلقی آقای غنی موافق نیست. امریکا بیشتر از حکومت افغانستان برای رسیدن به توافق با گروه طالبان عجله دارد.
برای همین نیز خلیلزاد بار‏ها تاکید کرده است که در افغانستان باید اجماعی برای رسیدن به صلح شکل بگیرد.
رییس جمهور دنبال مذاکرات حکومت محور است و امریکایی‌ها ضمن حمایت از این تفکر، خواهان این است که در روند گفت‏وگوهای صلح به شمول حکومت تمامی جریان‌ها شریک باشد.
پس از فشار و دپیلماسی زلمی خلیلزاد، احزاب سیاسی نیز رییس جمهور غنی را واداشت تا تن به شرکت در نشست قطر بدهد.
قرار است ۲۵۰ تن به نمایندگی از افغانستان در این نشست حضور یابد و با گروه طالبان گفت‌وگو کنند.
هنوز میان حکومت و جریان‌های سیاسی، در خصوص تیم مذاکننده حکومت در نشست دوحه اختلاف نظر وجود دارد.
رییس جمهور از دید جریان‌ها و دسته‌های انتخاباتی متهم است که برای نشست قطر تصمیم دارد چهره‌های مورد نظرش را شامل فهرست بسازد و راهی نشست قطر نماید.
لویه جرگه مشورتی صلح که قرار است در نهم ماه ثور برگزار شود، با انبوهی از تحریم‌ها همراه شده است. اکثر دسته‌های انتخاباتی که شامل جریان‌های سیاسی نیز می‌شود این جرگه را تحریم کرده‌اند. به باور آن‌ها برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح صرف جنبه کمپاینی و انتخاباتی دارد.
این کشمکش‌ها نشان می‌دهد که آقای غنی در پایان کار حکومت و در دل روند گفت‌وگوهای صلح منزوی گردیده است.
استدالال نویسنده این است که رییس جمهور غنی نباید این قدر منزوی باشد. او به عنوان فرد اول حکومت باید روی تمام گفتمان‌ها غالب باشد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا