آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستمنطقه

زلمی خلیلزاد با نمایندگان شبکه حقانی دیدار کرده است

یک مقام طالبان به رسانه‌ها گفته است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا، با نمایندگان شبکه حقانی که در نشست ابوظبی دعوت شده بود دیدار و گفت‌وگو کرده است.


یک مقام طالبان به رسانه‌ها گفته است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا، با نمایندگان شبکه حقانی که در نشست ابوظبی دعوت شده بود دیدار و گفت‌وگو کرده است.
گفته می‌شود که در این دیدار خلیلزاد خواستار رهایی دو استاد ربوده شدۀ دانشگاه امریکایی و شبکه حقانی خواهان رهایی انس حقانی شده است.
به نقل از یک سخنگوی طالبان، در آخرین دیدار زلمی خلیلزاد با رهبران طالبان قبل از رفتن به کابل گفت‌وگوها مشخصاً بر خروج نیروهای امریکا و ناتو، مبادله زندانیان و توقف حملات علیه غیر نظامیان به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان متمرکز بوده است.
زلمی خلیلزاد درپایان روز چهارشنبه در راه بازگشت به کابل در پاکستان با جنرال قمر باجوا رییس ارتش پاکستان نیز دیدار کرد و در صفحه توییتر خود نوشت که گفت‌وگوهایش با طالبان «سازنده» بود.
خلیلزاد گفت امیدوار است قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان یک پیمان نامه «نقشه راه» به دست آید.
در این حال، یک سخنگوی طالبان که از ذکر نامش پرهیز کرده است، در گفت‌وگو با ملیتاری تایمز فاش کرد که برای نخستین‌بار هیئت امریکایی با سه تن از رهبران شبکه حقانی هر یک حافظ یحیی، سعدالله حماس و داکتر فقیر نیز در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.
خلیلزاد در جریان مذاکره با نمایندگان شبکه حقانی بر آزادی دو تن از استادان دانشگاه امریکایی از قید آنان پافشاری کرد که درسال ۲۰۱۶ در کابل ربوده شده بودند. اما شبکه حقانی خواستار رهایی انس حقانی برادر سراج‌الدین حقانی شده‌اند که در سال ۲۰۱۴ از سوی اداره امنیت ملی افغانستان بازداشت شده بود.
گفته شده که به سران شبکه حقانی از سوی ملاهبت‌الله اجازه داده شده بود که در مذاکرات ابوظبی شرکت کنند.
یک مقام رسمی طالبان گفته است که ما خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدیم، اما طرف مقابل بر مبادله زندانیان از جمله استادان ربوده شدۀ دانشگاه امریکایی در کابل تاکید کردند و در خصوص آتش بس کدام صحبتی صورت نگرفت. ما در مسایل داخلی افغانستان با امریکا مذاکره نمی‌کنیم و ما در این باره به توصیه هیچ کس هم عمل نمی‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا