آخرین اخبارافغانستانسیاست

زلمی خلیلزاد به عنوان فرستاده ویژه واشنگتن برای افغانستان گماشته می‌شود


گزارش‌ها حاکی است که وزیر امور خارجه امریکا، به زودی زلمی خلیلزاد سفیر سابق ایالات متحده امریکا را در افغانستان، به عنوان فرستاده ویژه خود برای افغانستان منصوب می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، انتظار می‌رود مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به زودی زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا را در کابل و بغداد، به عنوان فرستاده ویژه خود در امور افغانستان منصوب کند.
زلمی خلیلزاد پس از حملات ۱۱ سپتمبر و سقوط حکومت طالبان مهم‌ترین چهره دولت امریکا در سیاست‌های آن کشور در ارتباط با افغانستان بوده و به عنوان فرستاده ویژه کاخ سفید در کابل خدمت کرده‌ است.
وی موضع سختی در قبال بقایای طالبان در افغانستان اتخاذ کرده، خلیلزاد در ۲۱ جون ۲۰۰۵ کارش را به‌ عنوان سفیر امریکا در عراق آغاز کرد، در ۱۲ فبروری ۲۰۰۷، دولت جورج دبلیو بوش وی را به‌عنوان سفیر امریکا در سازمان ملل متحد تعیین کرد.
خبر انتصاب قریب‌الوقوع زلمی خلیل‌زاد در حالی منتشر می‌شود که امریکا در تلاش برای آغاز روند گفت‌وگوها با طالبان در افغانستان، در ماه گذشته نماینده‌گانی را برای مذاکرات مقدماتی با افرادی از این گروه به دوحه، پایتخت قطر فرستاده بود.
به باور کارشناسان، این انتصاب می‌تواند برای طالبان نشانه این باشد که امریکا در تصمیم خود برای گفت‌وگو با این گروه جدی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا