آخرین اخبارافغانستانسیاست

امرالله صالح:

زمینه سربازگیری طالبان در افغانستان به حد اقل رسیده/ یارگیری از مدارس پاکستان افزایش یافته

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که ذخیره جذب طالب در داخل افغانستان به حداقل رسیده است و اکنون بزرگترین عقبه جذب این گروه در مدارس پاکستان است.

به گزاش خبرگزاری دید، امرالله صالح معاون ریاست جمهوری این مطلب را امروز پنج‌شبنه(۲۳ دلو) طی یادداشتی در صفحه فیسبوکش، مطرح کرده است.
او نگاشته است: «ذخیره جذب طالب در داخل افغانستان به حد اقل آن رسیده است و اکنون بزرگترین عقبه جذب آن‌ها مدارس پاکستان است».
معاون اول رییس جمهور در ادامه نگاشته است: «وقتی حرف از مدارس می‌زنم هدفم چند باب مدرسه نیست، در پاکستان نزدیک به سی هزار مدرسه کوچک و بزرگ وجود دارد».
حکومت و برخی از شخصیت‌های مطرح سیاسی افغانستان هموار مدعی شده‌اند که مدارس پاکستان محل سربازگیری اکثر گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان و شبکه حقانی بوده است؛ اما دولت پاکستان این ادعاها را رد کرده است.
چنان که امرالله صالح نیز در این یادداشت تصریح کرده است: «این مدارس در نظام امنیتی پاکستان ارزان‌ترین وسیله بی‌ثباتی منطقه به شمار می‌رود و هر باری که اهل این مدارس در جرایم تروریستی گیر می‌افتند، دولت پاکستان از استقلالیت و روحیه یاغی‌گری آن‌ها حرف می‌زند و اقدام نمی‌کند».
او همچنان توضیح داده است: مدرسه در پاکستان حیثیت بارک‌های ملیشه برای اردو و استخبارات را دارد، نرم‌سازی و اعتدال‌آوری در این مدارس سوژه‌ای است که برای پاکستان ملیاردها دالر آروده است؛ ولی هیچ مدرسه‌ای نه به اعتدال روی آروده و نه از تروریزم دست کشیده است.
معاون اول رییس جمهور به نقل از مایک مولن رییس پیشین ستاد مشترک ارتش امریکا، نگاشته است: این مدرسه‌ها و شبکه حقانی در حقیقت بازوی ارتش پاکستان است که از حضور آن انکار می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا