آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

بازرگانان قالین:

زمینه صادرات محصولات به خارج فراهم شود

شماری از سرمایه‌گذاران قالین کشور با راه‌اندازی نمایشگاه سه روزه « قالین دستبافت وطنی» از محصولات شان، می‌گویند که در هفت ماه اخیر صادرات کالاهای افغانستان به خارج متوقف شده است.

رسول شهزاد- خبرگزاری دید

حسیب هاشمی یکی از سرمایه‌گذاران که در این نمایشگاه محصولات شان را به نمایش گذشته به خبرگزاری دید گفت که مردم باید از محصولات وطنی استفاده کنند، زیرا این کار به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند.
آقای هاشمی افزود، موادی که در داخل افغانستان تولید می‌شود ارزان تر و با کیفیت‌تر از کالاهای اولیه خارجی است.
نمایشگاه قالین دست بافت وطنی روز اول حمل در کابل افتتاح شد که شماری از مقامات امارت اسلامی در آن حضور داشتند. انعام الله سمنگانی در افتتاحیه این نمایشگاه گفت که امارت اسلامی تلاش دارد تا زمینه صادرات را به بازرگانان فراهم کند.
آقای هاشمی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی محصولات داخلی به مردم خواند تا شهروندان بتوانند تشویق شوند و محصولات داخلی را جایگزین محصولات خارجی کنند.
احمد صمیم یکی دیگر از برگزار کنندگان این نمایشگاه به دید گفت محصولاتی که در این نمایشگاه آورده شده تمام شان تولیدات داخلی می‌باشد.
آقای صمیم افزود که هدف ما از برگزاری این نمایشگاه معرفی محصولات مان به شهروندان است که مردم بتوانند از کیفیت و بهای مناسب این محصولات اطمینان حاصل کنند.


در این نمایشگاه که به مدت سه روز باز بود اتحادیه ملی قالین فروشان شهر کابل قالین‌های دست‌بافت وطنی را به نمایشگاه گذاشته و تاکید کردند که امارت اسلامی باید زمینه صادرات قالین‌های افغانستان به جهان را فراهم کنند.
شماری از قالین فروشان گفته اند که ما در هر شرایط به کار مان ادامه می‌دهیم اما، عدم صادر شدن گذرنامه به بازرگانان ما را زمین کرده است و نمیتوانیم محصولات را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
انور اندخویی از قالین فروشان می‌گوید که در ماه‌های اخیر بازار قالین اُفت کرده که این امر باعث دلسردی تاجران کشور شده است.
وی همچنان گفت که بعد از حاکمیت طا-لبان بازار قالین فروشان تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.


قالین یکی از فرآورده‌های مهم صادراتی و تولیدی کشور است که در اقتصاد ملی سهم بزرگی دارد. این محصول اگر به خوبی صادر شده و به نام افغانستان به بازار عرضه شود، زمینه رشد آن فراهم می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا