آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

زمینه نزدیکی حکومت و احزاب در روند صلح هست؟

مواردی وجود دارد که می‏تواند زمینه ساز نزدیکی ریاست جمهوری و احزاب سیاسی در پروسه صلح شود. انتظار داریم که این جرگه برگزار شود و تمام نیرو‏های سیاسی و مردمی در این جرگه حضور داشته باشند.

قرار است ریاست جمهوری در پایان ماه حوت لویه جرگه مشورتی صلح را برگزار کند. مسئول برگزاری این جرگه محمد عمر داوودزی رییس دبیر خانه شورای صلح است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است که در این جرگه از تمام اقشار کشور دعوت خواهد شد تا در پروسه صلح به یک صدای واحد دست پیدا کنیم.
این جرگه در حالی برگزار خواهد شد که هیچ گونه اجماع و توافق نظری در پروسه صلح در افغانستان وجود ندارد. دیده می‏شود که ریاست جمهوری با احزاب سیاسی در چگونگی گفت‌‏وگوی‏های صلح اختلاف نظر دارد.
این اختلاف در برگزاری نشست مسکو به خوبی مشاهده شد. اجلاس دو روزه مسکو در اوج مخالفت‏های ریاست جمهوری برگزار شد. اعتراض ریاست جمهوری و حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی این بود که با حضور رهبران سیاسی در این نشست، اتوریته نهادی به نام حکومت و دولت زیر سوال رفته است.
زلمی خلیل‏زاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا در پروسه صلح افغانستان بارها گفته است که در افغانستان اجماعی برای صلح وجود ندارد.
دیدگاه حکومت در پروسه صلح برای احزاب سیاسی قابل قبول نیست و از جریان‌های سیاسی برای حکومت. این کشمکش موجب شده است که افکار عمومی کشور نسبت به گفت‏وگوهای صلح اندکی بد‏بین شود.
هر چند شخص آقای رییس جمهور غنی در یک سال اخیر بارها گفته در افغانستان اجماع داخلی شکل گرفته است ولی در واقعیت دیده می‏شود که چنین نیست.
با تمام این‏ها، مواردی وجود دارد که می‏تواند زمینه ساز نزدیکی ریاست جمهوری و احزاب سیاسی در پروسه صلح شود. انتظار داریم که این جرگه برگزار شود و تمام نیرو‏های سیاسی و مردمی در این جرگه حضور داشته باشند.
قانون اساسی و حفظ ارزش‌‏های ۱۸ سال اخیر از دغدغه‏های حکومت افغانستان، احزاب سیاسی، و زنان در پروسه صلح است. رهبران جریان‏های سیاسی در اجلاس مسکو در حضور نمایندگان طالبان گفتند که حفظ قانون اساسی و ارزش‌‏های ۱۸ سال اخیر خط« سرخ» مردم افغانستان است و در گفت‏وگو‏ها روی این موارد گفت‏وگو نمی‏کنند.
هر چند که نمایندگان طالبان در نشست مسکو خواهان تعدیل قانون اساسی شدند.
موقف حکومت نیز در پروسه صلح تاکید روی قانون اساسی است. رییس جمهور غنی روز گذشته گفته گروهی که قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان را نمی‏پذیرد، دشمن است.
نهاد‏های جامعه مدنی و زنان هم دقیقاً روی حفظ قانون اساسی پافشاری دارند. بدون شک قانون اساسی و دستاوردهای ۱۸ سال اخیر می‏تواند تمام نیرو‏ها را به شمول حکومت در روند گفت‏وگوها با طالبان نزدیک بسازد.
گروه طالبان یک تیم ۱۴ نفری را معرفی کرده است که این تیم قرار است با دپیلمات‏های امریکا گفت‏وگو کند.
اکنون زمان آن فرارسیده که اجماع واقعی در افغانستان شکل بگیرد تا اختلافات موجود از میان برداشته و تبدیل به یک فرصت شود.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و از شرکت کنندگان اجلاس مسکو از برگزاری لویه جرگه صلح استقبال کرده و گفته برگزاری چنین همایشی نیاز جدی بود.
رییس جمهور پیشین کشور در روسیه گفته بود که کاش حکومت در این نشست حضور می‏داشت.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا