آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

زنان بدخشانی هنر شان را در کابل به نمایش گذاشتند

نمایشگاه صنایع دستی و فرآورده‌های زراعتی زنان بدخشان برای دو روز در کابل برگزار شد. در این نمایشگاه، لباس و پوشیدنی‌های دست‌دوز و همچنان برخی از فرآورده‌های زراعتی زنان بدخشان به نمایش و فروش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دید، در این نمایشگاه که برای دو روز (یک‌شنبه و دوشنبه) هفته جاری در کابل برگزار شد، انواع بی‌شماری از صنایع دستی از قبیل پوشیدنی‌های دست‌دوز، تاقین، رغزه، قالین، گلیم، جاکت‌های دست‌دوز، خامک‌دوزی، قرص‌دوزی، سرمیزی و سرتختی، نمایش داده شد.
فروهر سادات مسئول موسسه انکشافی و فرهنگی زنان افغان و از برگزارکنندگان نمایشگاه، هدف از برگزاری نمایشگاه را بلند بردن ظرفیت اقتصادی و اجتماعی زنان خوانده و می‌گوید: از اول علاقه داشتم که با زنان کار کنم، زنان بی‌سوادی که در خانه مانده‌اند، دست‌‍شان را بگیرم و به پا ایستاد کنم؛ هدف از کار در زمینه صنایع دستی، بلند بردن ظرفیت اقتصادی و اجتماعی زنان است.

به باور فروهر، لباس‌های خارجی نسبت به محصولات داخلی بازار گرم‌تری دارد: یک لباس خارجی را با قیمت بلند می‌خرند، ولی چندروز بعد خراب می‌شود؛ چرا از تولیداتی استفاده نکنیم که هم کیفیت خوب دارد و هم ارزان است، و هم زنانی که با سوزن روزگار خود را می‌گذرانند، بیشتر تشویق می‌شوند.
او می‌گوید تلاش دارد تا زمینه کار را برای زنان بیکار فراهم کند: تلاش ما این است که برویم خانم‌هایی را که در خانه مانده‌اند پیدا کنیم و برای شان زمینه کار را فراهم کنم. همچنان از دولت می‌خواهد که «زنان و نهادهای حامی زنان را حمایت کند، زمینه کار و بازار را برای زنان افغانستان فراهم کند».
شمیم رسولی یکی دیگر از برگزارکنندگان نمایشگاه می‌گوید: همه کالاها را که می‌بینید، محصولات صنایع دستی زنان روستاهای بدخشان است. هدف از این نمایشگاه و کار در زمینه صنایع دستی، بلند بردن سطح اقتصاد زنان است.

شمیم رسولی که رییس موسسه آسایش بانوان نیز است، می‌گوید: ما بیشتر از ده سال است که فعالیت داریم، کارخانه هرچند افغانستان‌شمول است ولی مرکزش در بدخشان است.
او در باره محصولات این نمایشگاه می‌گوید: محصولات ما صنایع دستی از قبیل رغزه، قالین، گلیم، جاکت‌های بافتگی، خامک‌دوزی، سرمیزی، سرتختی، قرص‌دوزی، لبنیات، ترشی، جمع‌آوری گیاه‌های طبی و انواع دیگر، تمام محصولات از فرآورده‌های بدخشان است.
بانو رسولی هدف از این نمایشگاه ار معرفی فرآورده‌های زنان بدخشان می‌خواند: هدف از این نمایشگاه در کابل این است که مردم از فرآورده‌های بدخشان دیدن کنند و کار خود را معرفی کنیم که چنین فعالیت‌های ارزشمندی هم در بدخشان انجام می‌شود.
در سال‌های پسین، ده‌ها موسسه غیردولتی برای انکشاف و بازاریابی به صنایع دستی زنان در بدخشان ایجاد شده است، اما صنایع دستی زنان به دلیل بلند بودن بها و بروز نبودن طراحی و دیزاین نتوانسته است که در بازار با کالاهای وارداتی رقابت کند.

نویسنده

گزارش از ضمیر محب- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا