آخرین اخبارافغانستانروند صلحزنانسیاستگزارش

زنان بلخی: ما آتش‌بس سراسری می‌خواهیم/ تاخیر بیشتر روند صلح را نابود می‌کند

زنان بلخی با راه اندازی کارزار جمع آوری امضا برای صلح، خواستار صلح سراسری در کشور شدند. این زنان امروز پنجشنبه(۲۴سرطان) در بلخ گرد هم آمده بودند.

محمد محمدی- خبرگزاری دید- بلخ
به گزارش خبرگزاری دید: بانو هُما عمر مسئول ایتلاف زنان در بلخ نقش زنان را در پروسه صلح اثرگذار دانسته، گفت: خواست ما از طالبان و از حکومت کاهش تنش‌ها است و در سراسر کشور فوراً آتش بس دائمی اعلان نمایند تا از کشتار برادران و خواهران مسلمان جلوگیری شود.
وی گفت : بیشتر از ۱۴۰۰۰ هزار امضاء تنها در بلخ جمع آوری شده که نمایانگر صدای زنان در بلخ است و زنان هیچ وقت از حق خود منصرف نمی‌شوند.


وی افزود، تاخیر در گفت‌وگوهای صلح فرصت حیاتی صلح را از بین خواهد برد.
بانو عمر گفت: بعد از دهه‌ها جنگ که اقتصاد و زیر بناها را از بین برده است، ما زنان افغان از تمامی طرف‌های دخیل در روند صلح می‌خواهیم تا از تاخیر در این روند دست کشیده و صادقانه برای تامین صلح بکوشند.
در همین حال، احمد ولی سنگر نماینده مقام ولایت بلخ گفت: صلح آروزی مرد و زن این کشور است ولی دلیل نبودن صلح را نفاق بین مردم در کشور عنوان کرد.
وی می‌گوید: ۹۵ درصد کشور نیازمند به کمک کشورهای خارجی است، چگونه یک کشور وابسته به یک صلح دائمی برسد یگانه راه‌حل این کشور دست به دست هم دادن است.


از سویی هم، رویا نور عضو ایتلاف مشارکت زنان در بلخ می‌گوید: حکومت افغانستان نباید دستاوردهای دو دهه اخیر، خاصتاً تساوی زنان را که به سختی حاصل آمده‌ معامله نماید.
وی گفت در این راه قربانی‌های زیادی داده‌ایم و اکنون نباید بیش از نیمی از جمعیت کشور را نادیده گرفت.
وی تاکید کرد که آینده افغانستان با نگاه به گذشته‌ای مملو از«فرهنگ مرد سالاری، تعصب و تفکرات متحجرانه» ساخته نشود.


گوهر‌ضیا عضو ایتلاف مشارکت زنان از نگرانی‌های نبود زنان در پروسه صلح عنوان کرده گفت: نبود زنان در پروسه صلح یک مشکل بزرگ شده است که متاسفانه زنان در این پروسه نادیده گرفته شده‌اند.
وی بیان می‌کند که جمع آوری دو صد هزار امضاء در سطح کشور بیان کننده مخالفت سخت زنان بر علیه نظام طالبان است. به گفته او، زنان افغان هیچ وقت خواهان برگشت به دوران بیست سال قبل نیستند و اجازه نخواهند داد که حق شان نادیده گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا