آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

زنان صنعت‌کار: تبعیض علیه زنان فاجعه‌بار است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شماری از زنان صنعت‌کار که در یک نمایشگاه تجارتی به صورت محدود اشتراک کرده‌اند، می‌گویند که نادیده گرفته شدن و تبعیض علیه زنان فاجعه بار است.


در نمایشگاه تجارتی که در کابل برگزار شده بود، برای زنان یک تالار جداگانه اختصاص یافته بود که از نظر زنان صنعت کار، تبعیض آشکار علیه زنان بوده است.
آن‌ها می‌گویند که در «حاشیه» نگه داشته شده در حالی که مثل مردان باید در تالارهای اصلی جای می‌داشتند.
خاطره راسخ یکی از زنان صنعت‌کار به خبرگزاری دید، گفت: در روزهای اول حضور مردم کمرنگ بود ولی در روزهای آخر مردم با شوق برای خرید و بازدید از محصولات ما می‌آمدند و فروشات ما نیز خوب بود.
راسخ می‌گوید که امارت اسلامی باید زمینه کار و فعالیت اقتصادی را برای زنان فراهم کند، در شرایط کنونی بیکاری به یک بحران جدی مبدل شده، اما زنان می‌توانند کار آفرینی کنند.
از سویی هم، سیما هاشمی مسئول یکی از شرکت‌های خصوصی به دید گفت: پیش از سقوط کابل در چهار بخش مختلف تولید داشتیم، ولی با آمدن طا-لبان دو بخش عمده تولیدات ما متوقف شده است.
هاشمی از طا-لبان می‌خواهد تا به زنان اجازه کار بدهند و همچنان با زنان صنعت‌کار کمک مالی کنند، زیرا زنان می‌توانند منبع درآمد برای خانواده‌ها باشند.
از سوی دیگر، خجسته روان می‌گوید که برای ما در این نمایشگاه هدف اصلی معرفی محصولات بود.
وی می‌گوید که محدودیت‌های علیه زنان در این نمایشگاه زیاد بود، طا-لبان گفته‌ بودند که وقتی در نمایشگاه شرکت می‌کنید باید حجاب تان را مراعات کنید و در بخش مردان گشت و گذار نکنید.
روان می‌گوید که طا-لبان باید به زنان مثل مردان اجازه فعالیت بدهند چون زنان دستآوردهای زیادی دارند و این حق اولیه هر انسان است.
وی همچنان می‌گوید که اگر تالار ما جدا نمی‌بود بازدید کنندگان ما چندین برابر می‌بود، اگر با مردان یک جای می‌بود نتیجه خیلی خوبی برای زنان می‌داشت.
این در حالی است که اعمال محدودیت بر زنان از سوی طا-لبان، واکنش‌های شدید بین‌المللی را در پی داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا