آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

زنان معترض در کابل: نه اجازه کار داریم و نه معاش‌‎مان اجرا می‌شود

خبرگزاری دید: شماری از زنان و دختران در یک کنفرانس اعتراضی در کابل می‌گویند که طا-لبان مردان را جایگزین آن‌ها در ادارات کرده و به زنان نه اجازه کار داده می‌شود و نه معاش‌شان اجرا می‌شود.


شماری از اعضای «اجماع کارکن خدمات ملکی افغانستان» امروز پنج‌شنبه (۱۹ جوزا) در پارک شهر نو کابل، دست به اعتراض زده و از جهان خواستند که نگذارد بیش از این حقوق زنان در افغانستان پایمال شود.
معترضان در بیانیه‌ای تاکید کردند: «کارمندان زن که بست‌های تنقیص‌شده و یا با وجود موجودیت بست، مردان جایگزین آنان شده‌اند، علاوه بر این‌که به کار خواسته نمی‌شوند، هیچ امیدی برای پرداخت معاشات‌شان نیز وجود ندارد».
این زنان از طا-لبان خواستند که به زنان افغان به عنوان نیروی کار فکر کرده و این قشر را بیش از این متضرر نسازد.
در بیانیه آمده ‌است: «از آن‌جایی که زنان بدون در نظرداشت مدارک تحصیلی و رشته‌های تخصصی‌شان از ادارات یکی پی دیگری حذف می‌شوند، ما نگران آینده شغلی همه زنان بوده و خواستار توجه به این وضعیت هستیم».
آن‌ها می‌گویند که خانه‌نشین شدن زنان و پرداخت‌نشدن معاش آن‌ها، بسیاری از خانواده‌ها را با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو کرده ‌است.
آن‌ها از جامعه جهانی خواستند که تنها نظاره‌گر وضعیت زنان افغان نباشد و نگذارد بیش از این حقوق زنان در افغانستان نقض شود.
طا-لبان پس از تسلط بر افغانستان کارمندان زن را به استثنای برخی ادارات معدود، از رفتن به دفاتر دولتی منع کرده‌اند.
این در حالی‌ است که دیده‌بان حقوق بشر به تازگی خواستار ممنوعیت سفر رهبران طا-لبان شده ‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا