آخرین اخبارافغانستانزنانگزارش

زنان: منع تحصیل و کار زنان «افراط» است نه «اعتدال»

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: شماری از دختران و زنان در واکنش به تعلیق کار و تحصیل زنان می‌گویند چنین رویکردی «افراطی» است و باید راه اعتدال در پیش گرفته شود.

به تاز‌گی‌ عبدالحق حماد رییس کمیسیون نظارت بر رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که منع کامل آموزش دختران افراط است.

آقای حماد در توییتی نوشته بود که منع کامل آموزش دختران افراط و رها‌ کردن آن «بدون چوکات» تفریط است.

طا-لبان اخیراً اشتراک دختران در آزمون کانکور دانشگاه‌های خصوصی را نیز منع کرده‌اند.

با این همه شماری از دختران و زنان می‌گویند که آموختن علم بر هر مرد و زن فرض است و در شریعت نیز هیچ مانع برای آموزش دختران وجود ندارد.

ثریا حسینی دانشجوی رشته طب به خبرگزاری دید می‌گوید، خوب است که مقامات طا-لبان به این نکته پی برده‌اند که این محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان افراط است.

ثریا حسینی

خانم حسینی می‌گوید که ما همه مسلمان هستیم و آموختن علم بر هر زن و مرد فرض است و امارت اسلامی که مدعی حاکمیت اسلامی است باید زمینه تحصیل و کار زنان را در چارچوب اسلامی فراهم سازد.

وی از امارت اسلامی می‌خواهد که در کار و تحصیل زنان نه افراط کند و نه تفریط، بلکه در چارچوب شریعت و اصول اسلامی زمینه تحصیل و کار زنان را فراهم کند.

خانم حسینی می‌گوید که نقش زنان در رشد اقتصادی، سیاسی و توسعه و پیشرفت در یک کشور حیاتی است و ما زمانی می‌توانیم به این مرحله برسیم که زنان به عنوان یک نیروی اصلی در جامعه فرصت کار و تحصیل را یابند.

وی از امارت اسلامی می‌خواهد که راه اعتدال را در پیش گیرد و به زنان و دختران افغانستان حق کار و تحصیلی را که ابتدایی ترین حقوق یک انسان است، بدهد.

از سویی هم، سارا حاجی‌زاده دانشجو می‌گوید که رعایت حجاب در جامعه اسلامی امر الهی است و تمام زنان نه به خاطر طا-لبان بلکه به خاطر قوانین اسلامی حجاب را مراعات می‌کنند و امارت اسلامی هم باید زمینه آموزش و کار را برای زنان مسلمان فراهم کند.

سارا حاجی زاده

خانم حاجی‌زاده می‌گوید که آینده افغانستان نیازمند زنان و مادران باسواد است نه زنان بی‌سواد، زنان و مادران با سواد می‌توانند در رشد و توسعه اجتماعی سهم داشته باشند و فرزندان شان را باسواد کنند.

این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال و نیم از حاکمیت طا-لبان در افغانستان دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است. طا-لبان افزون بر این در اقدام دیگر دختران را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کردند و گفته‌اند که هیچ زنی حق ندارد که در موسسات غیر دولتی کار کند.

رقیه حسینی یکی دیگر از دختران به خبرگزاری دید می‌گوید: با آنکه در گذشته کمی و کاستی‌هایی وجود داشته است ولی حالا که امارت اسلامی می‌گوید که حکومت اسلامی است باید بر اساس دستورات دین اسلام زمینه آموزش و کار زنان را فراهم کند.

رقیه حسینی

خانم حسینی افزود در نظام گذشته برخی‌ها تحت تاثیر امریکا بودند و طا-لبان به این خاطر نباید مکاتب و دانشگاه‌ را به روی زنان ببندند باید راه میانه را در پیش بگیرند که براساس آموزه‌های اسلامی پیش برود.

از سوی دیگر، علی‌داد علی‌زاده کارشناس مسایل دینی به خبرگزاری‌ دید گفت: از نظر اسلام آموختن علم واجب است و برای زن و مرد این امر فرض است.

علی داد علی زاده

آقای علیزاده افزود که در قرآن کریم کتاب مسلمانان جهان نیز بر اهمیت علم و دانش تاکید شده است و آمده است که کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند برابر نیستند این امر مبین آن است که آموختن علم و دانش بر هر زن و مرد فرض است.

وی همچنان گفت: ما با مسئولان امارت اسلامی در تماس هستیم و آنها نیز بر تحصیل و آموزش زنان باور دارند و بسته بودن مکاتب و دانشگاه موقتی است و مقامات طا-لبان گفته‌اند ما برای راهکار مصئون برنامه داریم و ما امیدواریم‌ امارت اسلامی با درک دقیق از اسلام حق آموزش و تحصیل را برای نصف جامعه فراهم کند.

به گفته او، امارت اسلامی باید یک فضای امن و مصئون را برای کار، آموزش و تحصیل زنان فراهم‌کند.

علی‌زاده افزود، در برخی موارد میان مسئولان طا-لبان تفاوت دیدگاه‌هایی دیده می‌شود که این تفاوت دیدگاه در نحوه نظام آموزشی و تحصیلی است و در‌ مجموع هیچ یک از مسئولان امارت اسلامی خواهان مسدود شدن مکاتب و دانشگاه نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا