آخرین اخبارافغانستانزنانسیاستگزارش

زنان: نان کار و آزادی می‌خواهیم

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: در آستانه یک سالگی حکومت طا-لبان ده‌ها زن کابلی در پیوند به بسته بودن مکاتب دخترانه و تامین حقوق زنان امروز به جاده‌ها آمدند اما از سوی طا-لبان با شلیک هوایی پراکنده شدند.

زنان: نان کار و آزادی می‌خواهیم

شماری از زنان در کابل امروز شنبه (۱۳ اگست) با خیابان‌ها آمدند و شعار نان، کار و آزادی سر می‌دادند‌ که سرانجام اعتراض شان به خشونت کشیده شد.
پروین نیک‌بین عضو جنبش خودجوش زنان افغانستان به خبرگزاری دید می‌گوید که زنان معترض در پیش روی وزارت معارف تجمع کرده بودند که با ممانعت طا-لبان مواجه شدند.
نیک‌بین افزود که شعار زنان معترض «نان، کار و آزادی» بود که متاسفانه نیروهای طا-لبان بر گردهمایی حمله کردند و با لت‌و‌کوب و شلیک‌های هوایی معترضان را از ساحه دور کردند.
نیک‌بین همچنان گفت که ما از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی که حامی زنان است می‌خواهیم تا در کنار زنان افغانستان بمانند و بر طا-لبان فشارها را بیشتر سازند.
این در حالی است که پیش از این نیز اعتراضات زنان در کابل و برخی از ولایات به خشونت کشیده و طا-لبان مانع برگزاری تظاهرات زنان شدند.
از سویی هم، مهدیه محمدی عضو جنبش خودجوش زنان گفت: ما برای احقاق حقوق زنان و در کل حقوق تمام مردم افغانستان گردهم آمده بودیم که متاسفانه طا-لبان مانع ما شدند.
محمدی می‌گوید که ما اعتراض را از پیش وزارت معارف آغاز کردیم و چند متر آن طرف تر افراد طا-لبان آمدند و با شیلک‌های پیهم هوایی معترضان را متفرق کردند.
وی می‌گوید که ما امروز برای بازگشایی مکاتب دخترانه اعتراض کردیم، اعتراض مان مدنی بود، ولی طا-لبان گردهمایی ما را به خشونت کشیدند.
در همین حال، حکیمه مهدوی یکی دیگر از اعضای جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که نیروهای امارت اسلامی چندین تن از اعتراض کنندگان را گروگان گرفته بودند و چندین ساعت از آنها بازرسی کرده بودند.
گفتنی است که جنبش خودجوش زنان افغانستان چند ماه پس از حاکمیت دوباره طا-لبان شکل گرفت که ده‌ها تن از زنان کشور عضویت آن را دارند و در اعتراضات به صورت خودجوش به خیابان می‌آیند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا