آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

اعلامیه شبکه زنان افغان:

زنان نمی‌گذارند قربانی معاملات پس پرده با مخالفان شوند/استفاده سمبولیک از حضور زنان پذیرفتنی نیست

شبکه زنان افغان با نشر اعلامیه‌ای نسبت به حضور سمبولیک آنان در مذاکرات و تلاش‌های صلح و دیگر عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور اعتراض کرده و هشدار داده است که زنان دیگر نمی‌گذارند قربانی معاملات پشت پرده حکومت، جامعه جهانی و احزاب با مخالفان مسلح دولت شوند.


شبکه زنان افغان با نشر اعلامیه‌ای نسبت به حضور سمبولیک آنان در مذاکرات و تلاش‌های صلح و دیگر عرصه‌های حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور اعتراض کرده و هشدار داده است که زنان دیگر نمی‌گذارند قربانی معاملات پشت پرده حکومت، جامعه جهانی و احزاب با مخالفان مسلح دولت شوند.
در بخشی از اعلامیه آمده است:« زنان افغان نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که قربانی معاملات پس پرده حکومت، جامعه بین‌المللی، احزاب سیاسی و جناح‌های مخالف شوند. زنان افغان به هیچ گروه حق نمی‌دهند که دستاوردها، مشارکت و حق زنان را به معامله بگیرند.»
همچنان در بخشی دیگر از اعلامیه، عدم حمایت امریکا از حضور واقعی زنان در روند صلح پرسش برانگیز خوانده شده است.
در این اعلامیه فقراتی نیز خطاب به حکومت نوشته شده است.
به حکومت وحدت ملی:
۱- زنان افغان خواستار حضور فعال شان در تمام مذاکرات صلح استند. زنان افغان مانند مردان دانش، راه حل‌ها و پیشنهادات کلیدی دارند. هر نشست رسمی و غیر رسمی که زنان افغان در آن اشتراک نداشته باشند توسط زنان مشروعیت نخواهد داشت. ما خواهان تطبیق جدی پلان عمل ملی برای زنان، صلح و امنیت می‌باشیم.
۲٫ زنان افغان خواهان پروسه صلح همه شمول‌اند. روند پروسه صلح افغانستان به بازنگری جدی ضرورت دارد. ما بالای حکومت وحدت ملی جهت شامل ساختن افراد با تخصص در پروسه‌های صلح، میانجیگری، تسهیل‌گری و مذاکره تاکید داریم تا از این پروسه صلح تخصصی و عملی با دستاورد قابل قبول برای همه افغان‌ها به شمول زنان به پیش برود.
۳٫ زنان افغان بالای پروسه صلح شفاف و حسابده تاکید نموده و می‌نمایند. پروسه صلح فعلی افغانستان ضرورت به نظارت جدی دارد تا خطوط قرمززنان، حمایت از قربانیان خشونت‌ها و جنگ‌ها جداً مد نظر گرفته شود و از ترویج فرهنگ معافیت جلوگیری به عمل بیاید.
۴٫ دین مبین اسلام و قانون اساسی افغانستان برای زنان و مردان حقوق مساوی را فراهم نموده است. هیچ گروه داخلی و خارجی به نماینده‌گی از۱۵ میلیون زن افغان تصمیم گرفته نمی‌تواند و نه اجازه دارند.
۵٫ به طرف های درگیر جنگ صدا می‌کنیم که جنگ دیگر بس است و از کشتار افرادملکی جلوگیری گردد و اصول اسلامی و انسانی مطابق نورم‌های حقوق بشری مراعات گردد.
به جامعه جهانی به خصوص کشورهای ذیدخل در پروسه صلح افغانستان:
۱٫ زنان افغان تاکید بر مشارکت مساوی و پر معنی شان در تمام نشست‌های صلح با گروه‌های مخالف دارند. ما بالای حضور زنان درمذاکرات صلح تاکید مجدد می‌کنیم تا بتوانیم خواست‌ها، نگرانی‌ها و راه حل‌های زنان را با گروه‌های مخالف شریک نماییم و در تصمیم گیری‌ها شامل باشیم.
هر نوع تسهیل و ارتباط مستقیم با طالبان برای مذاکره بدون مشارکت نیم نفوس افغانستان( زنان ) نا مکمل خواهد بود. ما خواستار توجه جدی بحث‌ها و تصامیم دولت‌های مختلف در مورد پروسه صلح افغانستان با مطمئن ساختن مشارکت زنان، همه شمول بودن پروسه و شفافیت و حسابدهی از روند استیم.
۲٫ دستاورد‌ها و پیشرفت‌های زنان افغان نباید قربانی معاملات و تصامیم جامعه جهانی، احزاب سیاسی و جناح‌های درگیر در جنگ افغانستان شود. ما هیچ پیش شرطی را که مانع حضور زنان در پروسه صلح ونقض حقوق زنان افغان گردد، نمی‌پذیریم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا