آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحزنانسیاستصلح

زنان هراتی خواستار آتش‌بس شدند

برخی زنان هراتی در همایشی خواستار کاهش سطح خشونت‌ها و توافق برای آتش‌بس جامع از سوی گروه طالبان شدند.


به گزارش خبرگزاری دید، زنان هراتی در همایشی تحت عنوان «نگرانی زنان پیرامون گفت‌وگوهای صلح»، امروز دوشنبه(۶ثور) گفتند که با خروج کامل نیروهای خارجی در ۱۱ ماه سپتامبر و نپذیرفتن آتش‌بس از سوی طالبان، بیشترین صدمه به زنان وارد می‌شود.
فرشته یعقوبی، یکی از برگزارکنندگان این همایش گفت که تداوم جنگ به نفع حکومت و طالبان نیست و باید آتش‌بس اعلام شود.
خانم یعقوبی هشدار می‌‎دهد که برگشت به دوران حاکمیت طالبان به هیچ عنوان برای زنان پذیرفتنی نیست و زنان نمی‌گذارند که دوره‌ محرومیت‌شان تکرار شود.
او تأکید کرد که از فرصت برگزاری نشست صلح استانبول به‌گونه‌ درست استفاده شود و این نشست به جنگ افغانستان نقطه‌ پایان بگذارد.
طالبان پیشتر گفته بود تا زمانی که نیروهای خارجی به‌گونه‌ کامل از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کنند.
در همین حال، عاطفه غفوری یکی از فعالان رسانه‌ای در هرات گفته که حکومت باید از حقوق زنان در میز مذاکره با طالبان دفاع کند: «ما صلحی می‌خواهیم که ارزش‌های انسانی، حقوق زنان و حقوق‌بشر قربانی نشود. ما می‌خواهیم که حضور معنی‌دار و قوی در مذاکرات صلح داشته باشیم».
در دوران حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، زنان از کم‌ترین حقوق‌، حتی رفتن به مکتب محروم بودند. حالا زنان افغانستان نگرانند که با سهیم‌شدن طالبان در قدرت، بار دیگر این دوران تکرار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا