آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

زندانیان آزاد شده طالبان به دنبال بازگشت به میدان‌های نبرد

یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان می‌گوید نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشد که این افراد آزاد شده سرانجام به خطوط مقدم نبرد در افغانستان اعزام می‌شوند.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
مقامات افغانستان دروازه زندان‌ها را برای هزاران زندانی طالبان در یک قمار پر خطر باز می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که این گروه شورشی مذاکرات صلح را با کابل آغاز می‌کند.
نگرانی‌های امنیتی در حال افزایش است؛ طوری که بسیاری از مبارزان تازه آزاد شده می‌گویند که آماده از سر گرفتن جنگ مقدس خود هستند.
محمد داوود که ماه گذشته از زندان بگرام آزاد شده، می‌گوید: «اگر امریکایی‌ها خارج نشوند، ما به جهاد خود ادامه می‌دهیم، زیرا آن‌ها بسیاری از مردم افغانستان را در عملیات‌های شان کشتند».
وی می‌افزاید: «ما دیگر نیروهای خارجی را در کشور خود نمی‌خواهیم».
نیروهای امریکایی نه ماه پیش داوود ۲۸ ساله را از ولایت فاریاب دستگیر کردند.
مقامات افغانستان، بعد از آنکه شورشیان در رخصتی‌های عید آتش‌بس اعلان کردند، روند آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را به عنوان «حسن نیت» تسریع بخشید.
یک مقام امنیتی می‌گوید آن‌هایی که آزاد شده‌اند شامل آموزش‌دهندگان انتحاری، سازندگان واسکت‌های انتحاری، آدم‌ربایان و حتی جنگ‌جویان خارجی هستند.
این اقدام بخشی از یک روند بزرگ‌تر مبادله زندانیان برای آغاز مذاکرات صلح است.
قبل از آزاد شدن، زندانیان باید تعهدنامه‌ای را امضا کنند که دیگر اسلحه به دست نمی‌گیرند. کاملاً واضح است که چنین تعهداتی بسیار ناچیز است.
یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان می‌گوید نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشد که این افراد آزاد شده سرانجام به خطوط مقدم نبرد در افغانستان اعزام می‌شوند.
وی می‌گوید: «این جهاد ادامه دارد و ما ادامه خواهیم داد مگر اینکه با حکومت کابل به توافقاتی دست یابیم».
بسیاری از شورشیان آزاد شده می‌گویند که آن‌ها بالای نیروهای امریکایی بسیار خشمگین هستند، اما تحت توافق‌نامه صلح دوحه، متعهد به توقف حمله علیه نیروهای خارجی شدند و این که آن‌ها تا سال آینده باید از کشور بیرون شوند.
از زمان شروع روند تبادله زندانیان، حکومت افغانستان ۳ هزار زندانی طالبان را از زندان‌های کشور رها کرده است. طالبان تنها بیش از ۷۵۰ زندانی حکومت را آزاد کرده‌اند.
با این حال، تا کنون تاریخ آغاز مذاکرات میان‌افغانی تعیین نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا