آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

زور آزمایی امریکا و روسیه در آسیای میانه

موانع زیادی برای استقرار ارتش امریکا در آسیای میانه وجود دارد و در این میان روسیه که آسیای میانه را حیاط خلوت خود می داند، به شدت با استقرار نیروهای امریکایی در این منطقه مخالف است

زورآزمایی امریکا و روسیه در آسیای میانه شدت گرفت. امریکا که خروج ارتش از افغانستان را آغاز کرده است، ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای آسیای میانه را به عنوان اقدامی برای مبارزه با تروریزم در دست بررسی دارد. چین و روسیه که می خواهند نفوذ خود در آسیای میانه را حفظ کنند، به شدت مخالف استقرار ارتش امریکا در آسیای میانه هستند و در این میان روسیه با افزایش نیرو در آسیای میانه در حال تحکیم مشارکت خود در امنیت منطقه و مهار نفوذ امریکاست.
سدیر جباروف رییس جمهور قرقیزستان روز سی‌ام ماه می در مصاحبه با تلویزیون دولتی با اشاره به این که: «ما برای همیشه متحدیم» رویکردی مبنی بر روابط تنگاتنگ میان قرقیزستان و روسیه را نشان داد. رییس جمهور قرقیزستان همچنین روز بیست و چهارم ماه می در ملاقات با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت، قرقیزستان نیروهای امریکایی را بدون رضایت روسیه نخواهد پذیرفت. روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی اعلام کرد، امریکا در نظر دارد برخی از نیروهای خود که از افغانستان خارج شدند در آسیای میانه مستقر کند. همچنین معاون وزیر دفاع امریکا روز دوازدهم ماه مه در همین زمینه گفت: «ممکن است امریکا با استقرا نیرو در پایگاه های مناطق اطراف افغانستان توانایی خود در مبارزه با تروریزم را حفظ کند.» جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا با اشاره به اینکه: «هیچ توافقی با کشورهای آسیای میانه نشده است»، تصریح کرد، برای شناسایی و حمله به تروریست ها از آسمان افغانستان استقرار هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای بزرگ نظامی ضروری است.
ارتش امریکا انتظار دارد با استقرار نیروهای امریکایی و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورهای آسیای میانه، بتواند بازدارندگی در برابر سازمان های تروریستی را حفظ کند. چنانچه ارتش امریکا در آسیای میانه مستقر شود، مهار ایران، چین و روسیه هم ممکن خواهد شد. اما با این حال موانع زیادی برای استقرار ارتش امریکا در آسیای میانه وجود دارد و در این میان روسیه که آسیای میانه را حیاط خلوت خود می داند، به شدت با استقرار نیروهای امریکایی در این منطقه مخالف است. سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه، روز نوزدهم ماه می با اشاره به اینکه: «امریکا نمی خواهد کنترول منطقه را از دست بدهد» از استقرار امریکا در آسیای میانه ابراز نگرانی کرد. پوتین اوایل ماه می با اعلام افزایش نیروهای روسی مستقر در تاجیکستان و حمایت از ارتش این کشور در جلوگیری از نفوذ امریکا در منطقه پیشگام شده است.
به نظر می رسد روسیه که با سه کشور تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان پیمان نظامی دارد این کشورها را برای نپذیرفتن ارتش امریکا تحت فشار قرار داده است. کارشناس دیپلماتیک آسیای میانه در مصاحبه با روزنامه نیهون کیزای شیمبون گفت: «بیشترین احتمال استقرار ارتش امریکا در ازبیکستان است. اما با این حال بر اساس قانون اساسی ازبیکستان ایجاد پایگاه نظامی خارجی در این کشور ممنوع است.» …..اما با این حال روسیه مصمم است که درباره کشورهای سوریه، بلاروس و آسیای میانه امتیازی به امریکا ندهد. رییس جمهوری روسیه روز چهارم ماه جون در همین زمینه گفت: «ما پیشرفت چشمگیری در روابط میان دو کشور را انتظار نداریم».

نویسنده

یوهی ایشیکاوا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا