آخرین اخبارافغانستانجهان

سازمان سیا خواستار افزایش صلاحیت‌ها در حملات هوایی پنهانی در افغانستان شد


به گفته مقامات فعلی و قبلی اطلاعاتی و نظامی، سی آی ای به دنبال گسترش قدرت‌هایش برای انجام حملات هوایی پنهانی در افغانستان و دیگر مناطق فعال جنگی است.
به نقل از نیویورک تایمز، این سازمان به کاخ سفید پیشنهاد کرده تا صلاحیت‌هایش را در افغانستان افزایش دهد. اقدامی که علی‌رغم اشتباهات برخی در «پنتاگون» به نظر می‌رسد از سوی کاخ سفید پذیرفته خواهد شد.
در صورت پذیرفته‌شدن این پیشنهاد توسط ترامپ، این اولین بار خواهد بود که سی آی ای چنین قدرتی در افغانستان پیدا خواهد کرد تا با استفاده از اختیارات خود حملات هوایی پنهانی علیه گروه القاعده و سایر اهداف اتروریستی در مرز پاکستان انجام دهد.
در همین حال، این پیشنهاد باعث افزایش نگرانی‌ها در میان منتقدان شده است که مبادا دولت ترامپ راه را برای حملات سی آی ای در کشورهای مانند لیبی، سومالی و یمن، جای که امریکا برضد داعش و القاعده یا هردو مبارزه می‌کند، باز کند.
اما مایک پمپیو، رییس سی آی ای( اداره اطلاعات مرکزی امریکا) طی هفته‌های اخیر به آقای ترامپ گفته است که تنظیمات دوره اوباما، رییس‌جمهور پیشین این کشور، توانایی‌های ایالات متحده را برای انجام عملیات ضد تروریزم محدود ساخته، چیزی که هیچ نیازی به آن نیست.
آقای پمپیو همچنان گفته است:« وقتی ما درخواست صلاحیت می‌کنیم، به ما داده خواهد شد. هنگامی که منابع بیشتر درخواست کنیم، آن را دریافت می‌کنیم.»
رییس سی آی ای افزوده است:« اگر من به‌جای آنها (رهبران تروریستی) می‌بودم، آخرین روزهای عمرم را می‌شماردم.»
از سوی هم، مقامات دولتی گفته است که جیم متیس، وزیر دفاع این کشور با پیشنهاد سی آی ای مخالفت نکرده، اما مقامات دیگر پنتاگون گسترش صلاحیت این سازمان را در افغانستان و یا جای دیگر زیر سوال قرار داده، می‌گویند:« این نهاد چه کاری انجام داده می‌تواند که نظامیان از عهده آن برآمده نمی‌توانند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا