آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

سازمان شانگهای؛ امضای سند جدید برای امنیت و بازسازی افغانستان

در جریان هژدهمین نشست سران سازمان شانگهای در چین، سند جدیدی میان افغانستان و اعضای این سازمان برای امنیت و باسازی افغانستان امضا شده است.
این سند جهت تحکیم مبارزه با تروریزم، افزایش همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با افغانستان در تامین امنیت و احیای اقتصاد این کشور، به امضا رسیده است.
به نقل از اسپوتنیک، در جریان هژدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، پروتکل از سرگیری کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان جهت تامین امنیت و بازسازی افغانستان، به امضا رسید.
بختیار حکیموف نماینده خاص ریيس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای به رسانه‌ها گفته است که در این سند نمایندگان افغانستان و منشی عمومی سازمان همکاری شانگهای امضا کردند.
وی همچنان افزوده:« باید ذکر کنم که این نسخه به‌ روز شده پروتکل قبلی است که قبلاً در سطح نمایندگان دایمی سازمان همکاری شانگهای و سفارت افغانستان در پکن به امضا رسیده بود.»
نماینده خاص رییس جمهور روسیه افزود که پس از امضای پروتکل قبلی، گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان کارش را متوقف کرد؛ زیرا کار گروه مذکور در آن سطح، جواب‌گوی ماموریت‌هایی که باید انجام می‌شد، نبود.
وی گفت:« به ابتکار روسیه، سطح کارگروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان، به سطح معاون وزیر امور خارجه بلند شد، که بنابر این تصمیم پروتکل جدید به امضا رسید.»
به گفته بختیار حکیموف، در پروتکل مذکور چند مورد جدید اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به بلندبردن سطح کاری گروه تماس و تحکیم همکاری‌ها در راستای مبارزه با تهدیدهای جهانی چون تروریزم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر، همکاری و کمک به افغانستان در راستای تامین امنیت و ثبات و احیای اقتصاد افغانستان، اشاره کرد.
وی افزود: براساس پروتکل، دیدارها و مذاکرات گروه تماس سازمان شانگهای با جانب افغانستان می‌تواند در هرکدام از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شود. امروز که افغانستان عضو ناظر این سازمان است و رییس جمهور افغانستان در تمام اجلاس سازمان شرکت می‌کند و در شورای سران کشورهای سازمان نماینده افغانستان که معمولاً رییس اجرایی، عبدالله عبدالله می‌باشد، شرکت می‌کند، امضای این توافقنامه اساسی خواهد بود برای اشتراک و عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای.
نماینده خاص رییس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای یادآور شد که در سال ۲۰۱۵ هنگامی که مسئولیت برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را به عهده داشت، افغانستان به‌ طور رسمی درخواست عضویت در سازمان را اعلام کرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا