آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

سازمان ملل به طا-لبان: انزوای زنان، انزوای کابل است

خبرگزاری دید: هیئت سازمان ملل متحد پس از سفر ٤ روزه به افغانستان در پیامی روشن به طا-لبان هشدار داده است که منزوی کردن زنان، افغانستان را نیز منزوی می‌کند.

هیئت بلندپایه سازمان ملل در بیانیه‌ای همچنین از جامعه جهانی خواست تا از زنان افغان حمایت کند.

کارشناسان حقوقی سازمان ملل در بیانیه‌ای دیگر، «فروپاشی حاکمیت قانون و استقلال قضایی» در افغانستان را «فاجعه حقوق بشری» توصیف کردند.

کارشناسان سازمان ملل در حالی که خواستار «حمایت فوری» از مردم افغانستان شدند، گفتند: ما به شدت نگران محرومیت شدید زنان از ساختار حقوقی هستیم.

هیئتی که از کابل دیدن کرد شامل آمنه محمد معاون دبیرکل، سیما باهوس مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد و خالد خیاری دستیار دبیرکل در امور سیاسی، صلح و عملیات صلح سازمان ملل بود.

ترکیب این هیئت همچنین برای رساندن پیامی به طا-لبان در نظر گرفته شده بود، زیرا شامل دو تن از زنان ارشد مسلمان در ساختار سازمان ملل می‌شد. آمنه محمد پس از دبیرکل بلندپایه‌ترین مقام سازمان ملل است. عضو سوم آقای خیاری نیز مسلمان است.

ناظران سازمان ملل می‌گویند که این سازمان توصیه‌های خود را با همه کشورهای عضو در میان خواهد گذاشت و بنابراین یافته‌های این هیئت ممکن است بر سیاست‌های جهان در قبال افغانستان نیز تأثیر بگذارد.

خانم آمنه گفته است: پیام من بسیار واضح بود… این محدودیت‌ها آینده‌ای را برای زنان و دختران افغان متصور می‌کند که آن‌ها را در خانه‌های‌شان محبوس می‌دارد، حقوق آن‌ها را نقض و جوامع را از خدمات‌شان محروم می‌کند.

وی خاطرنشان کرده است: افغانستان را در بحبوحه یک بحران انسانی وحشتناک منزوی می‌کند … و ما باید هر کاری انجام دهیم تا جلو آن را بگیریم.

در جریان این دیدار، هیئت سازمان ملل با جوامع آسیب‌دیده، کارکنان بشردوستانه، جامعه مدنی و دیگر بازیگران کلیدی در کابل، قندهار و هرات ملاقات کرده است.

در همین حال، خانم باهوس گفته که زنان افغان در شجاعت و امتناع از حذف شدن از زندگی عمومی هیچ شکی برای ما باقی نگذاشتند. ما موظفیم از آن‌ها در انجام این کار حمایت کنیم.

خانم باهوس، سومین مدیر اجرایی سازمان ملل متحد گفته است: آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد یک بحران شدید حقوق زنان و زنگ خطر برای جامعه بین‌المللی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا