آخرین اخبارافغانستانسیاست

سرور دانش:

سازمان ملل حمله بر یک گروه خاص قومی را در افغانستان بررسی کند


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری امروز سه شنبه(۲۰سنبله) با تدامیچی یاماماتو رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این دیدار معاون رییس جمهور تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل حمله بر گروه خاص قومی را درافغانستان باید به صورت مستقل بررسی کند.
این درخواست معاون رییس جمهور در پی حملات اخیر تروریستی در غرب کابل مطرح شد.
در این حملات شماری از باشندگان غرب کابل قربانی شده و دها تن دیگر زخمی شدند.
دانش با بیان این که این حملات هدف‌مندانه و درآن یک گروه خاص قومی هدف قرار گرفته است، گفت: این مسئله باید به صورت مستقل و جدا از بحث امنیت و مسایل سیاسی افغانستان در سازمان ملل متحد و به خصوص شورای امنیت بررسی شود.
نماینده سازمان ملل متحد درافغانستان گفت: از نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد از جمله شورای حقوق بشر این سازمان خواهد خواست تا موقف خود را در این زمینه روشن کند.
آقای یاماماتو اطمینان داد که مطالبۀ معاون رییس جمهور را با مسئولان اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می کند.
آقای یاماماتو با اشاره به حوادث اخیر که شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در آن قربانی شدند، از حکومت افغانستان خواست که برای تأمین امنیت و مصئونیت خبرنگاران تلاش بیشتر کند.
معاون رییس جمهور اما با بیان این که خبرنگاران و رسانه‌ها یکی از اهداف گروه‌های تروریستی است، گفت که در کمیته مشترک رسانه‌ها و حکومت که رهبری آن را شخص وی به عهده دارد، طرزالعملی برای تأمین امنیت و مصئونیت خبرنگاران تهیه شده و تلاش می‌شود که تدابیر بهتری برای امنیت خبرنگاران و رسانه ها روی دست گرفته شود.
در طرز العمل یاد شده میکانیزمی خاص برای امنیت خبرنگاران در زمان پوشش رویدادهای امنیتی و حملات گروه‌های تررویستی از طریق هماهنگی بین نیروهای امنیتی، رسانه‌ها و خبرنگاران تعریف شده است.
دانش با توجه به اهمیت آزادی بیان و اطلاع رسانی، به واکنش جدی جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد در هدف قرار گرفتن خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از سوی گروه‌های تروریستی تأکید کرد.
معاون رییس جمهور گفت که حکومت افغانستان به حمایت از آزادی بیان، اطلاع رسانی به شهروندان، تأمین امنیت و مصئونیت رسانه ها و خبرنگاران متعهد است.
آقای یاماماتو مطالبۀ شماری از احزاب سیاسی را مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی و استفاده از تکنالوژی در پروسۀ رای دهی با توجه به میعاد زمانی تعیین شده برای انتخابات عملی ندانسته و بر تلاش‌های پیگیر کمیسیون مستقل انتخابات به تفهیم احزاب سیاسی تأکید کرد.
وی مسدود کردن دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در برخی ولایت را غیر قانونی خوانده گفت: حکومت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی برای آگاهی مردم در این زمینه باید دست به کار شوند.
دانش نیز ضمن قدر دانی از همکاری دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در مسایل مربوط به انتخابات بر تلاش‌های جدی کمیسیون‌های انتخابات در امر انجام وظایف و مکلفیت‌های قانونی هردو کمیسیون تأکید ورزید.
معاون رییس جمهور با بیان این که اخیراً کارکرد کمیسیون ها با پیشرفت های خوبی همراه بوده است، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که انتخابات پارلمانی را به موقع برگزار کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا