آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرزنان

سازمان ملل خواستار بررسی محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان از بعد جنایت علیه بشریت شد

خبرگزاری دید: به دنبال درخواست عفو بین‌الملل، سازمان ملل متحد از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست محدودیت‌ها علیه زنان را از دید جنایت علیه بشریت تحقیق کند.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) امروز دوشنبه (٨ جوزا) در گزارشی گفته که محدودیت‌ها و قوانین وضع شده پس از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، زندگی زنان را در افغانستان هدف قرار داده است.

براساس این گزارش، کارشناسان سازمان ملل متحد در اوایل ماه می سال ۲۰۲۳ ارزیابی‌های‌شان را از محدودیت‌های وضع شده بر زنان افغان همگانی کرده‌اند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که حقوق زنان و دختران افغان در بخش‌های تحصیل، آموزش، کار، آزادی حرکت، سلامت، استقلال بدنی و تصمیم‌گیری، اجتماعات و انجمن‌های مسالمت‌آمیز و دسترسی زنان به عدالت را نقض می‌کند.

یک تن از کارشناسان سازمان ملل متحد از دادگاه لاهه خواست تا بررسی کند که آیا جنایت علیه بشریت و آزار جنسی در افغانستان اتفاق افتاده است یا خیر؟

دو کارشناس مستقل سازمان ملل متحد از جمله ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌ بشر این سازمان و دوروتی استرادا تانک، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، محدودیت‌های وضع شده بر زنان را طی دو حدود ٢ سال اخیر بررسی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا