آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

سازمان ملل خواستار تغییر در شیوه حکومت‌داری در افغانستان شد


تادامیچی یاماموتو، روز گذشته، در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان صحبت کرد.
به نقل از بی‌بی‌سی، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان با اشاره به تنش‌های اخیر در کابل، گفته است که اگر در شیوه حکومت‌داری افغانستان تغییری اتفاق نیافتد، این کشور با بحران‌های جدی‌تر مواجه خواهد شد که “کنترل آن دشوار خواهد بود. ”
آقای یاماموتو که در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت: اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت است و این مسئله موجب شده تنش‌های سیاسی داخلی در این کشور بیش‌تر برملا شود.
نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، همچنان گفت که جرقه تازه‌ترین بحران سیاسی و امنیتی در افغانستان انفجار مرگ‌بار ۱۰ جوزا در کابل بود که اعتراضات گسترده را در این شهر در پی داشت.
آقای یاماموتو گفته است که اختلافات سیاسی اخیر در افغانستان به صورت فزاینده رنگ قومی به خود گرفته که به گفته او این موضوع به ویژه با توجه به تلاش گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) برای تحریک اختلافات فرقه‌ای در افغانستان مایه نگرانی است.
او افزود که بدون تلاش‌های جدی دولت وحدت ملی افغانستان برای گسترش مشارکت سیاسی، افزایش شفافیت و تقویت اعتبار دولت به ویژه در بخش امنیتی، افغانستان با بحران‌های بیش‌تری در یک فضای “به شدت شکننده” روبرو خواهد شد.
به گفته یاماموتو، در پی هجوم نیروهای امنیتی به معترضان به‌ منظور برداشتن آخرین خیمه معترضان در کابل که به خشونت گرایید، بیانگر نیاز به احتیاط، آرامش و وحدت در افغانستان است.
نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان افزوده است که تنش سیاسی اخیر در کابل در نتیجه تلاش‌های شدید دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و دیپلومات‌های مقیم کابل فروکش کرد، ولی در عین حال هشدار داده که احتمال بروز دوباره تنش‌های از این دست وجود دارد.
آقای یاماموتو همچنان گفت که نشانه‌هایی دیده می‌شود که از تابستان گذشته تا به امروز اجماع سیاسی گسترده در افغانستان در حال از بین‌رفتن است.

او تاکید کرده که بی‌اعتمادی میان گروه‌های سیاسی و دولت در افغانستان در حال افزایش است و تلاش‌ها برای مشارکت سیاسی و ایجاد اجماع در وضعیت کنونی برای ثبات سیاسی افغانستان حیاتی است.
نماینده سازمان ملل همچنان در مورد اهمیت تلاش‌های صلح در افغانستان صحبت کرد و برگزاری کنفرانس صلح اخیر در کابل را نشانه‌ای عزم دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی برای پایان صلح‌آمیز خشونت‌ها در افغانستان خواند.
از سوی دیگر، محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل گفت:« کشوری در همسایگی افغانستان، هرچه در توان دارد برای تضعیف و بی‌ثباتی افغانستان انجام می‌دهد.»
آقای صیقل، یک‌بار دیگر پاکستان را به پناه‌دادن به گروه طالبان و شبکه حقانی متهم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا با کشورهایی که از گروه‌های “تروریستی” حمایت می‌کنند، برخورد جدی کند.
گفتنی است که نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان، برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از وضعیت افغانستان برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا