آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرروند صلح

سازمان ملل: عامل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان گروه طالبان است

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای که امروز، سه‌شنبه (۶ عقرب) نشر کرده می‌گوید، مخالفان مسلح دولت عامل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، بربنیاد این گزارش، درنُه ماه نخست سال جاری میلادی، ۵،۹۳۹ غیرنظامی درجنگ افغانستان قربانی شده‌‌ است که از این میان، ۲۱۱۷ تن جان باخته و ۳۸۲۲ تن هم زخمی شده‌‌اند.
گزارش سازمان ملل نشان می‌‌دهد که ۳۱ درصد از تلفات در نُه ماه اخیر کودکان و سیزده درصد هم زنان بوده‌اند.
در گزارش سازمان ملل، مخالفان مسلح دولت عامل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان قلمداد شده‌‌اند.

در این گزارش، تلفات غیرنظامیان از سوی گروه طالبان در نُه ماه، ۶ درصد افزایش را نشان می‌‌دهد. اما تعداد کلی تلفات یعنی کشته و زخمی از سوی این گروه ۳۲ درصد کاهش یافته‌ است.
در این گزارش، آمده‌‌ است که تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حمله‌‌های گروه‌های ناشناخته افزایش، اما حمله‌‌های گروه‌ داعش کاهش داشته‌‌ است.
سازمان ملل، مسئول ۲۸ درصد از تلفات غیرنظامیان را نیروهای طرفدار دولت دانسته و هم‌‌چنین یاد آور شده‌‌ است که تلفات غیرنظامیان در حمله‌‌های این نیروها ۳۴ درصد کاهش یافته‌ ‌است.
سازمان ملل متحد، می‌‌گوید که از تشدید نبردها در هلمند، حملۀ بی رویه در ننگرهار، لغمان و غور و نیز انجام حملۀ هوایی در تخار و در آخرین مورد حملۀ انتحاری بر یک مرکز آموزشی در غرب کابل، نگران است.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طرف‌‌های درگیر جنگ می‌‌خواهد تا اقدامات بیشتری برای محافظت از غیرنظامیان روی دست گیرند.
همچنان یافته‌‌های این گزارش نشان می‌‌دهد، هرچند تلفات غیرنظامیان درنُه ماه نخست سال ۲۰۲۰ درمقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۱۹، ۳۰ درصد کاهش یافته ‌‌است، اما مذاکرات صلح افغانستان نتوانسته‌‌ درکل تلفات غیرنظامیان را متوقف بسازد.
در اخیر این گزارش، سازمان ملل گفته‌‌ که تلفات غیرنظامیان در حمله‌‌های هوایی نیروهای دولتی ۷۰ درصد افزایش داشته‌‌ که این مورد نگران کننده ‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا